Beindulhat a szállódahajó-biznisz Budapesten?

Elkészült a Budapest Duna-parti területeinek hasznosításáról szóló koncepció a BKK kiadásában, ami a többi között a fővárosi önkormányzat betörését célozza meg a szállodahajó-piacra, és 13 korszerű katamarán beszerzésével áramvonalasítaná a BKV-hajóflottát. Felmerül még a vízi promenád terve is, amely szerint a hullámokon sétálgathatnánk.


A legújabb elem a koncepcióban a saját, fővárosi tulajdonban levő szállodahajó-fogadó cég megalapítása, és két saját szállodahajóterminál kialakítása: délen a CET, azaz a volt Közraktárak melletti, északon pedig a Szent István park rakpartszakaszon.

A CET lehet az egyik kikötő

A déli CET Terminál a Közraktár utcával párhuzamos ferencvárosi partszakaszon jönne létre, ahol a függőleges partfal mellett 10 db 130 méteres hajó helyezhető el. A kiszolgálófunkciók a CET épületén belül elhelyezhetők, illetve máris rendelkezésre állnak. A szállodahajók idetelepítésével a befejezetlen komplexumot egy, a külföldi turistákat kiszolgáló kulturális, szolgáltató és kereskedelmi egységévé lehetne fejleszteni.


További fejlesztési lehetőség a Szent István park terminál kiépítése a pesti alsó rakpart XIII. kerületi, a Radnóti Miklós utca és a Révész utca közötti, 1,4 kilométeres szakaszán, ahol a szállodahajó-kikötők akár a jelenlegi közúti kialakítással, akár forgalomcsillapítás mellett elhelyezhetők. E helyszínen mintegy 16-20 szállodahajó helyezhető el a koncepció szerint.

Évi másfél milliárd forint utazik a Dunán

Forgalomcsillapított Duna-korzó
Hogy zsíros üzletről van szó, az is bizonyítja, hogy a szállodahajók kikötéséből eredő bevételek a nyilvános iparági adatok szerint meghaladják az évi 1,3-1,5 milliárd forintot, jelentős fővárosi pénzügyi tartalék rejlik tehát ebben az ágazatban. A kérdés annyira érdekes, hogy a BKK koncepciója mellett egy másik most elkészült anyag, a Budapest Duna menti területeinek fejlesztése című tanulmányterv is foglalkozik vele. Ez 13 olyan partszakaszt azonosított a budapesti folyamszakaszon, melyek környezeti, közlekedési, hajózási adottságaik révén elvben alkalmasak lehetnek szállodahajó-kikötők elhelyezésére.

Úszó járda Lágymányoson

A koncepció a rakpartok átalakításával is foglalkozik. A készítők a pesti oldalon látnak lehetőséget egy komolyabb átalakításra a Kossuth térnél. A tér átépítésével párhuzamosan a Duna-felőli oldalt is átépítenék, a rakparti út forgalmát pedig csillapítanák. A budai oldalon egyelőre nem nagyon lehet hozzányúlni az alsó rakparthoz, ezért ott az úszó sétálóutca ötlete vetődött fel.

Eszerint az egymáshoz rögzített úszóművekből álló, a parttal párhuzamosan lebegő úszó promenád közvetlen hozzáférést biztosíthat a Dunához. Szélessége és kialakítása a helyi adottságokhoz és a partalakításhoz igazítható; a le- és feljutás a vízszint ingadozását követő csuklós hidakon lehetséges; az úszótestekhez akár közvetlenül kikötött hajókat flexibilis közművezetékek láthatják el.

Dublinban már sikeres az úszó járda
Ez a megoldás a dublini Docklands negyedben 6-8 méteres árapály mellett is bizonyította a működőképességét. Budapesten ott juthat szerephez, ahol a rakparti közutak kiváltása középtávon sem lehetséges, a használati igények viszont igen erősek. Különösen a XI. kerületi egyetemi negyed partszakaszán vetődhet fel egy ilyen úszó promenád kiépítése a Szabadság híd és a Rákóczi híd között, ahol az egyrészt a „campus” hiányzó közösségi tereit pótolhatja, másrészt lehetőséget adhat az állóhajók biztonságos megközelítésére is.


Forrás: Index.hu

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

RAGYOGÁS: ilyen mesés a város ilyenkor

A nagy rohanásban is érdemes néhány percre megállni, és csak a fényekre koncentrálni...

ZSIMÜ: Összművészeti zsongás egy hétig Budapesten

Számtalan értékes program várja az érdeklődőket, mi most közülük hármat ajánlunk nektek, amik (szerintünk) ütősen és tartalmasan pezsdítik a főváros tavaszi zsongását!

Budapest: az egyik legélhetőbb és a legszebb város a kontinensen (videók, amiktől még budapestiként is lehidalsz)

Legalábbis az Expedia utazási oldal szerint a magyar főváros nem kevesebb mint a legszebb és legélhetőbb a vén Európa kontinensén. Nos, mi ezzel biztosan nem fogunk vitatkozni!

A betondzsungel ösvényein - Ha még nem ismered, akkor ezt nagyon sürgősen pótold!

A Betondzsungel Ösvényein a nagyvárosi élet mindennapjait veszi a célkeresztbe. Jivens O. Breewenses "természetfilm" sorozata, arra vállalkozik, hogy tudományos igényességgel, közelről mutassa be a nagyvárosi emberek különböző csoportjait.

Elképesztő 145 éves titok lappang Kőbánya alatt - vess rá te is egy pillantást!

Kőbánya roppant izgalmas környék, csak igyekszik ezt a lehető legjobban titkolni. Az itt lévő Dreher Sörgyár csak egy, a nevezetességei közül.


NAPI BOLDOGSÁG