Elkészült a Budapest Duna-parti területeinek hasznosításáról szóló koncepció a BKK kiadásában, ami a többi között a fővárosi önkormányzat betörését célozza meg a szállodahajó-piacra, és 13 korszerű katamarán beszerzésével áramvonalasítaná a BKV-hajóflottát. Felmerül még a vízi promenád terve is, amely szerint a hullámokon sétálgathatnánk.
A legújabb elem a koncepcióban a saját, fővárosi tulajdonban levő szállodahajó-fogadó cég megalapítása, és két saját szállodahajóterminál kialakítása: délen a CET, azaz a volt Közraktárak melletti, északon pedig a Szent István park rakpartszakaszon.
A déli CET Terminál a Közraktár utcával párhuzamos ferencvárosi partszakaszon jönne létre, ahol a függőleges partfal mellett 10 db 130 méteres hajó helyezhető el. A kiszolgálófunkciók a CET épületén belül elhelyezhetők, illetve máris rendelkezésre állnak. A szállodahajók idetelepítésével a befejezetlen komplexumot egy, a külföldi turistákat kiszolgáló kulturális, szolgáltató és kereskedelmi egységévé lehetne fejleszteni.
További fejlesztési lehetőség a Szent István park terminál kiépítése a pesti alsó rakpart XIII. kerületi, a Radnóti Miklós utca és a Révész utca közötti, 1,4 kilométeres szakaszán, ahol a szállodahajó-kikötők akár a jelenlegi közúti kialakítással, akár forgalomcsillapítás mellett elhelyezhetők. E helyszínen mintegy 16-20 szállodahajó helyezhető el a koncepció szerint.
Évi másfél milliárd forint utazik a Dunán
Úszó járda Lágymányoson
A koncepció a rakpartok átalakításával is foglalkozik. A készítők a pesti oldalon látnak lehetőséget egy komolyabb átalakításra a Kossuth térnél. A tér átépítésével párhuzamosan a Duna-felőli oldalt is átépítenék, a rakparti út forgalmát pedig csillapítanák. A budai oldalon egyelőre nem nagyon lehet hozzányúlni az alsó rakparthoz, ezért ott az úszó sétálóutca ötlete vetődött fel.
Eszerint az egymáshoz rögzített úszóművekből álló, a parttal párhuzamosan lebegő úszó promenád közvetlen hozzáférést biztosíthat a Dunához. Szélessége és kialakítása a helyi adottságokhoz és a partalakításhoz igazítható; a le- és feljutás a vízszint ingadozását követő csuklós hidakon lehetséges; az úszótestekhez akár közvetlenül kikötött hajókat flexibilis közművezetékek láthatják el.
Forrás: Index.hu