Bohócot csináltak az M5-ösből

Mosolygós bohócokat formázó távvezetéki oszlopokkal színesítette az M5-ös autópálya egyik szakaszát a MAVIR Zrt.


Emberközeli tereptárgyak


Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend az a gyakorlat, hogy az ipari, illetve közcélú berendezések létesítése során a beruházók megpróbálják "emberközelivé tenni" a legtöbbször hatalmas méretű tereptárgyakat. Ez az elgondolás vezérelte az MVM Csoport tulajdonában álló MAVIR ZRt-t - magyar villamosenergia-ipari átviteli rendszerirányítót - is, amely idén harmadik alkalommal épített a hagyományostól eltérő megjelenésű távvezetéki oszlopokat. 

Formabontó jelleg, közel azonos költség


Az ilyen típusú formabontó oszlopok megtervezésekor elsősorban a műszaki-statikai szempontokat kell figyelembe venni. Másrészt, hogy hasonlítsanak az eredeti változatokhoz, hogy a meglévő, szabványos oszlopelemek közül minél több felhasználható legyen a kivitelezésükkor. Nem utolsó sorban pedig fontos, hogy látványra is jól mutassanak - mondta el telefonon az MTI-nek Tari Gábor, a ZRt. vezérigazgatója.

Birkák legelnek úgynevezett bohócoszlopok közelében az
Albertirsa-Martonvásár távvezeték M5 autópályát keresztező
szakaszánál, Újhartyánnál. MTI Fotó: Manek Attila
Hozzátette azt is, hogy a nagyobb mennyiségű vasanyag és rácsozat felhasználása ellenére egy ilyen formatervezett oszlop megvalósítása nem kerül sokkal többe, mint a hagyományos - úgynevezett Fenyő-típusú - oszlopoké. A két darab, egyenként 52 méter magas, 18 méter széles és majdnem 15 ezer kilogrammot nyomó bohócoszlopot az Albertirsa-Martonvásár 400 kV-os összeköttetés M5-ös autópályát keresztező szakaszán építették fel, az ottani távvezetékoszlopok felújítási munkálatai során.

Látványoszlopok az M7, M6, M5 autópályák mentén


Az első látványoszlopokat a Martonvásár-Bicske 400 kV-os távvezeték M7-es autópálya-kereszteződésénél húzták fel az autópálya mindkét oldalán. Ezek különlegessége, hogy mindkettőn a cég egy-egy stilizált logója látható, amelyeket a már meglévő oszlopelemekből alakítottak ki. A második oszloppár 2010-ben készült el. Az akkor átadott Pécs-országhatár-(Ernestinovo) 400 kV-os nemzetközi távvezeték két, M6-os autópálya melletti oszlopát - Magyarország uniós elnöki tisztsége és Pécs "Európa Kulturális Fővárosa" címe előtt tisztelegve - nemzeti színűre festették. 

Mint azt Tari Gábor elmondta, világszerte "rengeteg kitűnő látványterv" készül a távvezetéki oszlopok kapcsán, ám viszonylag kevés olyan van, amely ténylegesen megvalósítható, mert a tervezéskor nem vesznek figyelembe statikai szempontokat. A már létező jó példák között szerepelnek a skandináv országok különböző alakú és színű, világító oszlopai. A részvénytársaság a jövőben is szeretne újabb formabontó oszlopokat építeni, amelyek az eddigiekhez hasonlóan a távvezetékek forgalmasabb - autópálya mentén húzódó - szakaszain kapnak majd helyet.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

8 dolog, amit akkor tapasztalsz meg, ha egyre többet olvasol

"Az az ember, aki nem olvas könyvet, semmiben sem különbözik attól az embertől, aki nem tud olvasni." ~ Mark Twain ~

Professzor úr krumpli orral

Beteg gyerekekkel foglalkozni nemes feladat. De míg csak hallasz róla, számodra ez csak egy eszme. Aztán mikor odakerülsz, hirtelen eltűnik ez a fogalom, és megtelik élettel.

Világtérkép első bliccre - akár már két vonalból! (képriport)

A szubjektív térképek hőskorszakát éljük és most egy nagyon szerethető műfajra bukkantunk! :)

Kiből lesz a bohócdoktor? - Mondjuk belőled!

Patch Adams óta tudjuk, hogy a nevetésterápiának nagy szerepe van a gyógyításban. Ahogy szerte a világon, már nálunk is léteznek bohócdoktorok. No de hogyan lesznek?

Az egyik legszebb természeti jelenségünk: szállnak a darvak hazánk felett! (képriport)

Jó lenne, ha minden magyar ember legalább egyszer tanúja lehetne ennek a világraszóló látványosságnak, amiért nem kell a Föld valamely távoli szegletébe utaznunk!


NAPI BOLDOGSÁG