Az önkormányzatok és a szakértők egyetértenek az ötlettel, bár a részletekről még vita van.
Bevezetné az iránytaxit, a tömegközlekedésben pedig megszüntetné a hatósági árszabályozást az új személyszállítási törvénytervezet. Az iránytaxit a kistelepüléseken, vagy a ritkán lakott térségekben vezetnék be. Az önkormányzatok és a szakértők egyetértenek az ötlettel, bár a részletekről még vita van.
Úton útfélen leinthető
Az iránytaxi a közlekedés egy olyan formája, mely nincs menetrendhez kötve, a járművek meghatározott útvonalon közlekednek és bárhol megállnak, illetve bárhol le lehet őket inteni. A Közel-Keleten,Ázsiában, Oroszországban, vagy Lengyelországban elterjedt úgynevezett iránytaxik többnyire 5-7 személyes személyautók, amelyek többnyire frekventáltabb helyeken várakoznak. Kiírják, hogy merre mennek, vagy éppen utasszervezők hirdetik ki az úti célt – mondta a Kossuth Rádiónak egy gyakorlott utazó, Kristóf Ilona. Hozzátette: a sofőrök jól megélnek, és a fuvar sem drága.
A megkérdezett hazai szakértők szerint nem rossz ötlet a törvénytervezetben leírt iránytaxi. Mészáros Péter, a Magyar Közlekedési Klub elnöke szerint a jelenlegi közösségi közlekedésben nemcsak a ritkán lakott térségekben lehetne használni, hanem az elővárosi közlekedésben is. Arra mindenképp jók lennének az alkalmanként induló minibuszok, hogy kiváltsák az autózást – fogalmazott, majd hozzátette: helyben kellene megszervezni, és kapcsolódnia kellene a közösségi közlekedéshez.
Ki üzemeltesse?
A szakértő szerint ugyanakkor idehaza az iránytaxiból nem lehetne megélni, azokat nem egyéni vállalkozóknak, hanem az önkormányzatoknak kellene működtetniük, a haszon pedig a közjó lenne.
Nem ért egyet ezzel a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke, Schmidt Jenő, aki szerint nem kellene ezt a feladatot is a helyhatóságokra hárítani. Kifejtette: nagyon komplex szervezésről lenne szó, és nem lenne szabad elválasztani a mostani közúti közlekedést szervező vállalatoktól – magyarázta. Azzal ugyanakkor egyetértett, hogy meg kell szüntetni a hatósági árazást a közösségi közlekedésben. Mint mondta, ez egyenes következménye az iránytaxi bevezetésének is, nem lehet ugyanis ugyanolyan ára egy állandóan teljes kihasználtsággal működő járatnak, mint egy alig egy-két utast szállítónak.