Megegyezett a főváros az Alstommal


Minden vitás kérdésben megegyezett a főváros az Alstommal a metrószerelvények ügyében. Budapest tizenkét pontos javaslatcsomagot dolgozott ki, amelyből a francia cég tizenegyet már korábban elfogadott, az egyetlen vitatott kérdésben, a vis maior-ügyben pedig most tudott egyezségre jutni a két fél.
Bő egy év múlva már új kocsikkal közlekedhetnek
a budapesti lakosok

A BKV tavaly október 20-án bontotta fel az Alstommal a szerződést, amelyet még 2006-ban a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek. A felmondás oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt. A felbontással egyidejűleg a BKV megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, amelynek jogosságát az Alstom vitatta. Álláspontjuk szerint ugyanis a BKV jogtalanul mondta fel a szerződést, így a garancia lehívása sem lehet jogos.

Az Alstom emiatt be is perelte a BKV-t, az ügy tárgyalása végül egy nanterre-i bíróságon kezdődött meg, ahol a bíróság nem jogerősen úgy döntött, megtiltja a BKV-nak a bankgarancia lehívását. Másodfokon a versailles-i bíróságon folytatódott a per, melynek eredményeképp június 10-én a bíróság engedélyezte a BKV-nak a 30 milliárdos bankgarancia lehívását. A teljes összeg öt nappal később érkezett meg a BKV számlájára. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) tavaly október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis kocsi fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha azokat a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek.

A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróvonalra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-es vonalra 114 millió euróért. Július 14-én jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén az Alstommal a 2-es és 4-es metróra szállítandó szerelvények gyártásáról szóló szerződés módosítását. Az Alstom arra is kötelezettséget vállalt, hogy a hatálybalépéstől számított 300 napon belül megszerzi a 2-es vonalra szánt szerelvények típusengedélyét, az első szerelvényeket pedig 330 napon belül leszállítja. A 4-es metró szerelvényeire 548 napon belül kell megszereznie a típusengedélyt, és 750 napon belül kell az első szerelvényt szállítania. Az Alstom vezetője július 20-án este ismét Budapestre érkezik, az MTI információi szerint ezen a látogatáson alá is írja a szerződést Budapesttel.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

A Tavaszi szél norvég, kazah, lengyel és német változatban - neked hogy tetszik? (+videók)

Az első Budapesti Kórusünnepen négy kontinens tíz országának énekese lép fel. A szervezők kiküldték a Tavaszi szél kottáját a kórusoknak és arra kérték a kórusvezetőket, hogy a városra jellemző helyszínen vegyék fel azt.

Az olvasás szerelmeseinek: újra itt a Budapesti Könyvfesztivál!

Meseolvasás, kézműves foglalkozások és koncertek is szórakoztatják a gyerekeket április 24. és 26. között a 22. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon.

Múlt és jelen találkozása egy fényképen: Budapest régen és ma (képriport)

Budapest régen és ma. Ezeket a képeket Te sem hagyhatod ki...

A világ legszebb hídjai, amiken bármikor átsétálnál (képriport)

Egy híd több, mint egy építmény, amelynek segítségével eljuthatunk A pontból B-be. Gyönyörű képekkel bizonyítjuk!

Budapesten lesz a vizes vb 2017-ben

Az eseménynek eredetileg Guadalajara adott volna otthont, ám a mexikói város pénzügyi okok miatt egy hónapja visszalépett.