A karakteres betonlegyező és az óra is marad, egyébként azonban alapos tisztításon esik át Budapest egyik legfontosabb köztere. Az Építész Stúdió Kft. és a Lépték Terv Kft. közös koncepciója nyerte el leginkább a zsűri tetszését.
A beruházás összértéke 4,2 milliárd forint, a terveket 2013 tavaszáig véglegesítik, 2014 elején pedig megkezdődhet a kivitelezés.
A megújult tér legfontosabb feladata a közlekedés zökkenőmentes biztosítása lesz majd, ez a szempont elsődleges volt a beérkezett munkák értékelésénél.
A főváros 2011 elején kezdeményezte a tér megújítását, s három – uniós, kormányzati és fővárosi – forrásból rendelkezésre állnak a teljes körű megvalósításhoz szükséges összegek. A budai fonódó villamoshálózat a beruházásban a legköltségesebb, közlekedéshez kapcsolódó elemeket az Európai Unió finanszírozza.
Finta Sándor főépítész az eredményhirdetésen ismertette: a szempontok között fontos volt, hogy a pályázók hogyan tudják a közlekedési csomópont és a köztér együttélését biztosítani.
A nyilvános pályázaton 23-an indultak és senkit sem kellett kizárni – tette hozzá, jelezve, hogy azok a pályázók értek el jó eredményt, akik a tér “tisztítására”, átláthatóságának növelésére fektettek hangsúlyt. A nyertes pályázó munkájában szereplő adatok szerint a metró legyező formájú épületét megtartják, a toldaléképületeket viszont elbontják.
A megmaradó épület üvegből lesz, és minden irányból meg lehet majd közelíteni, ebben kapnak helyet a jegypénztárak, az információ és a metró forgalmi iroda. A tér Szilágyi Erzsébet fasor felőli sarkához üzemi funkciókat visznek, a frekventáltabb irányba pedig üzleteket, nyilvános illemhelyeket helyeznek el.
Lefedik az utasváró peronokat, a bérbicikli-, vagyis a BUBI-állomásokat, a B+R kerékpártárolókat pedig a Vérmező utcával párhuzamosan haladó új kerékpárút mentén alakítják ki. A kultikus órát egy hőmérőként is funkcionáló oszlop tartja majd. Ezenkívül fedett peronokat és a Vérmező utcával párhuzamosan kerékpárutat is kialakítanak.
A tér átalakítását 30 alprojektre osztották fel, az építészeti feladatok megvalósításához körülbelül 2 milliárd, a közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos munkálatokra (pl. vágányfelújítás) hozzávetőleg 2,2 milliárd forint szükséges.
A második díjat a Sagra Építész Kft. tervezői, míg a 3. helyezést Balázs Mihály Műterme és az Építészkohó Kft. nyerte el.
A díjazottak:
1. helyezett: Építész Stúdió Kft. és Lépték Terv Kft.
2. helyezett: Sagra Építész Kft.
3. helyezett: Balázs Mihály Műterme és az Építészkohó Kft.
4. helyezett: Build Logic Kft.
5. helyezett:A1 Építész Iroda Kft.