Végre fellélegezhetünk? - Budapesten is napirenden van a dugódíj

A nagyvárosok a forgalom és a szmog csökkentését fizetős zónák kialakításával próbálják megoldani. A dugódíj bevezetése Budapesten is napirenden van.
Napjaink egyik legnagyobb gondja a városi közlekedés. Összetett, sok buktatót rejtő probléma ez. A munka, a termelés, az ellátás, a szolgáltatások üzemeltetése, mindez szabályosan kiköveteli az egyre fokozódó mértékű közlekedést, szállítást. Csakhogy ennek ára a tömegen, zsúfoltságon túl, az is hogy a városok levegője rohamosan romlik. Sokan sokféle megoldást javasolnak, de ezek közül leginkább egy, az úgynevezett dugódíj látszik olyannak, amit széles körben be is vetnek.
Budapest alkalmatlan a forgalom további növekedésének elvezetésére
Az úttörő ezen a téren Nagy Britannia volt, annak is fővárosa, London, ahol már az évezred elején belevágtak a dologba. A dugódíj egyértelmű sikertörténet Londonban, jelentősen csökkent a belvárosba behajtó autók száma, nőtt a gyalogosok biztonsága, mintegy negyven százalékkal többen járnak biciklivel munkába, a dugódíj pedig sok millió fontos bevételt hozott a fővárosnak, amelyet a tömegközlekedés fejlesztésre, az autóbuszok és a metró felújítására fordítottak. A probléma persze más európai városokban is jelen van. Milánóban 2007-ben vezették be a dugódíjat. A statisztikák szerint a dugódíj bevezetése óta Milánóba ötmillióval kevesebb autó hajtott be, 14 százalékkal csökkentek a közlekedési balesetek a városközpontban, és évente 35 millióval többen szálltak tömegközlekedési eszközre. Firenzében 2008 óta van dugódíj, a reneszánsz városközpontból most júniusban tiltották ki az autókat. Budapest forgalma évről évre nő, az évszázaddal korábban készült utcahálózat, főleg a belső területeken alkalmatlan a forgalom további növekedésének elvezetésére, átfogó infrastrukturális fejlesztésekre pedig nincs pénz. Persze a magyar lakosság sem lelkesedik egy újabb díjért, amely ráadásul komolyan megterhelné az átlagember pénztárcáját, de a budapesti forgalom sem növelhető a jelenlegi mértékben. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója elmondta, a dugódíj bevezetése uniós elvárás is Budapesttől.

A jelenlegi előkészületek alapján 400-800 forintos differenciált díjra, a Hungária körgyűrűn belüli zónára, kamerás ellenőrzésre, évi 30 milliárdos bevételre, de csak minimálisan javuló levegőminőségre számíthatnak majd a Budapesten közlekedők, valamint a főváros vezetése. "A csökkenő forgalommal nem lenne egyenesen arányos a levegőminőség változása, de ettől még ez a követendő irány" - fogalmazott Ekés András, a 2009-ben a Városkutatás Kft. által készített tanulmány egyik írójaként, hogy a levegőszennyezettség várható mérséklődését már nehezebb kisakkozni. Budapest levegőjének jellemző szennyezőanyagai a nitrogén-oxidok (NO2, NOX) és a szálló por (PM10). Ezek azok a szennyezőanyagok, amelyek esetében rendszeresen előfordulnak határérték-átlépések. A Vitézy Dávid szerint hiába jöhet érezhető javulás a dugódíj következtében: "arra azonban nem szabad számítani, hogy megoldják a határérték-túllépések problémáját".

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

Budapest, ahogy még nem láttad - egy magyar fotós elképesztő művei

Ez a magyar fotós néha az életét kockáztatja azért, hogy elkészítse képeit. Az eredmény lenyűgöző!

Budapest láthatatlan kincse - A rákóczi úti ismeretlen templom

Ha nyitott szemmel járunk Budapest utcáin, sok érdekes dolgot megfigyelhetünk. Ilyen például a Rákóczi út 57. szám alatt rejtőző templom, aminek épp csak a tornya látható.

Sárkányok a Fővárosi Állat- és Növénykertben

Sárkányok és más vadállatok lepték el a Fővárosi Állat- és Növénykertet egy kiállítás keretében. Érdemes megnézni!

Te mit csinálnál, ha eltűnne a Duna? (+videó)

Te hogyan reagálnál arra, ha reggel, átbuszozva a Petőfi-hídon, nem látnád magad alatt a nagy kékséget?

Budapest fény és sötétség határán (képriport)

Mervai Márk fényképész az utóbbi öt évben Budapest legszebb fényeit és pillanatait keresve készítette el fotósorozatát a magyar fővárosról.