A közösségi vásárlás dinamizálja az online piacot


A közösségi vásárlást kínáló oldalak térhódításának köszönhetően jelentősen megnőtt az online vásárlók aránya a 18-64 éves aktív internetezők körében; egyre kevesebben kérdőjelezik meg az online vásárlás biztonságosságát, ugyanakkor a kézzelfoghatóság és a személyes kontaktus hiánya még mindig visszatartó erőt jelent - derült ki a KutatóCentrum idei E-Shopping Report felméréséből.


Míg a kutatássorozat 2010-es adatai szerint a rendszeres internetezőknek csupán 48 százaléka vásárolt egy év alatt legalább egyszer a világhálón, addig 2011-re ez az arány 61 százalékra nőtt. "A vásárlási kedv növekedése elsősorban a közösségi vásárlást kínáló oldalak térhódításának köszönhető, amelyek az elmúlt hónapokban egyre nagyobb népszerűségre tettek szert" - idézi a közlemény Györfi Annát, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzserét. Leginkább a 18-24 évesek és a nők használták az elmúlt 12 hónapban vásárlásra az internetet. "Utóbbi adat azért is érdekes, mert a tavalyi évhez képest jelentős növekedést mutatott. Míg a 2010-es felmérés szerint a hölgyeknek mindössze 42 százaléka vásárolt egy év alatt legalább egyszer a weben keresztül, az idén már 65 százaléka. Ez az ugrás azzal magyarázható, hogy a közösségi vásárlást biztosító oldalak kínálata elsősorban a nőknek szól" - emelte ki a kutatási szakember. 

Az online tranzakciók száma ugyan az internetes vásárlók gyarapodásának köszönhetően nőtt, de az arányok nem változtak 2010-hez képest. Továbbra is az online vásárlók 87 százaléka vásárolt legalább háromszor a neten, 25 százaléka pedig hatnál több alkalommal. A jövőbeli kilátások ugyanakkor kedvezőek: az aktív internetezők 62 százaléka tervezi, hogy a következő 12 hónapban rendel valamit a világhálón. Ez az arány 2010-ben még csak 55 százalék volt. Azok, akik a felmérést megelőző 12 hónapban vásároltak online, legfontosabb okként a gyorsaságot és az egyszerűséget emelték ki, ezt követték a kedvező árak. "A vásárlók közel fele ugyanakkor azt is elmondta, hogy a kiválasztott terméket csak online tudta beszerezni" - jegyezte meg Györfi Anna. 
A felmérés a nem vásárlás okait is vizsgálta. A legtöbb nem vásárló azt emelte ki, hogy egyszerűen nem volt rá szüksége, hogy interneten keresztül vásároljon. A második legtöbb alkalommal a személyes megtekintés hiányát, majd a kártyaszám megadásától való félelmet nevezték meg. A félelem jelentősen csökkent az elmúlt évhez képest: 2010-ben még a nem vásárlók 40 százaléka jelölte meg okként, hogy fél megadni a kártyaszámát, idén pedig már csak 26 százaléka. Az árak összehasonlíthatósága is a megkérdezettek több mint fele számára jelent fontos előnyt. A legjellemzőbb hátrányok a kézzelfoghatóság és a személyes kontaktus hiánya mellett az elhúzódó szállítási idő és a nehézkes reklamáció. "Jól látszik, hogy az online boltoknak meg kell találniuk azokat a megoldásokat és csatornákat, amelyekkel közvetlenebbé tehetik a kapcsolatot a vevőikkel" - mondta el Györfi Anna. 

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Világtérkép első bliccre - akár már két vonalból! (képriport)

A szubjektív térképek hőskorszakát éljük és most egy nagyon szerethető műfajra bukkantunk! :)

Az egyik legszebb természeti jelenségünk: szállnak a darvak hazánk felett! (képriport)

Jó lenne, ha minden magyar ember legalább egyszer tanúja lehetne ennek a világraszóló látványosságnak, amiért nem kell a Föld valamely távoli szegletébe utaznunk!

Íme a tó, ami minden évben eltűnik, majd újraszületik!

Festői látványt nyújt az évente eltűnő, majd felbukkanó tó Ausztriában.

Mióta nem hiszed magadról, hogy valóban szép vagy? Egy felrázó kisfilm, amit minden hölgynek látni kéne (+videó)

A nők maximum 4%-a vallja magát szépnek. Vagyis 10 nőből minimum 9 nincs tisztában azzal, milyen sugárzó valójában. Most azonban méltó helyére emeljük a valódi szépséget!

A 7 legfurcsább dolog, amit eladtak az interneten

Vadászbombázó, az eredeti Hollywood felirat, Izland, a német nyelv és egy kétfejű szarvasmarha - az internetes webáruházak tele vannak bizarr termékekkel...