Komoly problémákhoz vezethet, ha nem az esedékesség sorrendjében, hanem összevissza, figyelmetlenül fizetjük be csekkjeinket. Az albérletnél is érdemes figyelni.
Könnyen kikapcsolhatják a szolgáltatást.
A problémát az okozza, hogy a szolgáltatók többsége a fogyasztó befizetését nem a legrégebbi tartozásra, hanem arra a számlára számolja el, amelyet a fogyasztó aktuálisan befizetett. Amennyiben tehát a fogyasztó kézhez kapja például a június, július és augusztus havi
részszámláit, azonban elsőként nem a júniusban, hanem például az augusztusban, majd pedig a
júliusban esedékes csekket rendezi, a júniusban esedékessé vált csekk meg nem fizetése miatt
fizetési felszólítást, és a szolgáltató jelenlegi gyakorlatának megfelelően a hálózati elosztótól akár kikapcsolási értesítőt is kaphat a fogyasztó.
Jellemző, hogy a kezdetben csak egyhavi, tízezer forintos tartozás igen hamar több tízezer
forintosra, gázszolgáltatás esetén akár százezres nagyságrendű összegre duzzad. A piaci
szereplők tapasztalatai szerint pedig ilyenkor már alig tudják az ügyfelek egy összegben
teljesíteni kötelezettségüket. Tartós fizetési késedelem esetén pedig nem marad más, mint a
szolgáltatásból történő kizárás. Az érvényben lévő törvényi szabályozás szerint pedig már 60
napos tartozás után, összeghatártól és évszaktól függetlenül bárki kikapcsolható. A
szolgáltatásból történő kikapcsolás rendjét ugyanakkor törvény szabályozza. Kikapcsolásra az
alábbi feltételek együttes teljesülése esetén kerülhet sor:
- A lakossági fogyasztó fizetési kötelezettségével 60 napot meghaladó késedelembe esett,
- a lakossági fogyasztó által, fizetési haladék adásáról vagy részletfizetési lehetőségről
kezdeményezett egyeztetés nem vezetett eredményre,
A fenti példánál maradva tehát, amennyiben a fogyasztó a júniusi számlát az esedékességet
követő 60. napig nem rendezi, akár a szolgáltatásból történő kikapcsolásra is sor kerülhet a
fogyasztási helyen.
A kikapcsolást úgy előzhetjük meg, ha alaposan megnézzük a befizetési csekken feltüntetett
fizetési határidőt, és elsőként mindig a legkorábbi esedékességű számlát rendezzük a
szolgáltató felé - így elkerülhető a késedelmes befizetés miatti szolgáltatásból történő
kikapcsolás és az azzal járó kellemetlen procedúra. Az is segíthet, ha nem sárga csekken,
hanem elektronikus tranzakcióval fizetünk: a csoportos beszedési megbízásoknál a
szolgáltatóval bankkal egyszerre szerződik a fogyasztó. Így meghatalmazza a szolgáltatót,
hogy az esedékességkor számlájáról emelje le a díjat, és ugyanakkor engedélyt ad a banknak,
hogy ezt a szolgáltató részére lehetővé tegye - ezzel pedig szinte teljesen kizárja a fenti
tévedés kockázatát.
Az albérletnél is érdemes figyelni
Mint arról a Pénzcentrum.hu egyik rendszeres olvasója is beszámolt, a lakásbérlésnél is
problémát jelenthet ez a jelenség. Olvasónk tavaly májusban új albérletbe költözött, ahol
pontosan fizette számláit, egészen szeptemberig, amikor is egy reggelen váratlanul
megjelentek a Főgáz szakemberei és váratlanul leállították a gázszolgáltatást. Mint
kiderült, az előző lakó nem egyenlítette ki a korábbi számlákat, így hiába történt meg a
későbbi befizetés, a felhalmozott tartozás nem csökkent, a szolgáltató pedig megtette az
előírt lépéseket. (Az csak később derült ki, hogy a lakás tulajdonosához több
felszólítólevél is érkezett.)
Forrás: Pénzcentrum.hu