Becsapós bolti üzenetek: ne dőlj be nekik! - 5 fogyasztói jog, amit jó, ha ismersz



A 19 megyei és a fővárosi hivatalok munkatársai több mint 900 esetet vizsgáltak arra vonatkozóan, hogy a jótállási és szavatossági jogokkal kapcsolatban megfelelő tájékoztatást kapnak-e a vásárlók. Összesen 173 esetben találtak jogsértést. A vásárlók könyvét is ellenőrizték, ahol az esetek közel 10 %-ában találtak valamilyen problémát.

A jogszabály szerint minden termékre 2 év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben meghatározott termékekre 1 év kötelező jótállást kapunk. Ha az áru elromlik vagy meghibásodik, kérhetjük a javítását vagy cseréjét, ha egyik sem lehetséges, akkor kérhetünk árleszállítást vagy visszakérhetjük a pénzünket.

Ezzel azonban nagyon kevesen vannak tisztában. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megbízásából végzett kutatás szerint a megkérdezettek 49%-a nem, vagy helytelenül tudta, hogy a vásárlást követő 2 éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni. Ezért is fontos, hogy megfelelő tájékoztatást kapjanak a vásárlók az üzletekben.




Tipikus félrevezető tájékoztatások boltokban

"Akciós terméket nem cserélünk" - A jogszabályok alapján ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve, és erről őt az eladó tájékoztatta.  

"Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja" - Amikor egy termékről kiderül, hogy hibás, a vásárlónak nem kötelező levásárolnia az árát vagy másikat választani, hanem a pénzét is visszakérheti, ha szeretné.

"Reklamációt csak három napig fogadunk el" - A kereskedők gyakran adják azt a tájékoztatást, hogy az üzletben csak 3 (munka) napon belül fogadják a kifogásokat. Ezután már csakis a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni minőségi kifogásokkal. A vásárlóknak ugyanakkor joguk van ott reklamálni, ahol vásároltak, tehát az üzletben és erre a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt.

"Csere csak, ha eredeti a csomagolás" - Néhány üzlet a minőségi kifogás intézését szabálytalanul, a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez kötötte, ezt pedig a jogszabályok szerint nem teheti meg.

"Jótállás csak számla/nyugta ellenében" - A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel is érvényesíthetőek, a kereskedő nem követelheti meg a jótállási jegy és nyugta egyidejű felmutatását.

 
Az EU 14 tagállama, közte Magyarország és az NFH részvételével zajló fogyasztói tudatosságot növelő kampánya is arra hívja fel a figyelmet, hogy érdemes tisztában lenni jogainkkal, és élni azokkal.

 

Forrás: NFH / Tudatos Vásárlók Egyesülete

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

12 tuti tipp: így dobd fel a natúr joghurtod egyetlen hozzávalóval

A görög joghurt az egyik legjobb reggeli- vagy nasiopció. Hogy ne váljon unalmassá, segítünk, hogyan dobhatod fel, mindössze egy-egy hozzávaló segítségével.

Mielőtt vad karácsonyi vásárlásba kezdenél: ismerd meg cuccaid valós történetét

Olyan világban élünk, ahol naponta minimum három reklámújságot dobnak a postaládába, hogy vegyünk és vegyünk és vegyünk. De mit, ha lényegében legtöbbször egy pozitív emberi kapcsolat hiányzik...

Ilyenek lennének hétköznapjaink, ha a reklámok jelentenék a valóságot!

Képzeld el, hogy telne egy napod, ha minden úgy történne, ahogy a reklámokban láthatjuk! Vicces ugyanakkor elgondolkodtató írás...

Kínai vagy hazai fokhagyma? Így ismerheted fel

Magyarország tíz éve még önellátó volt fokhagymából, jelenleg csaknem annyit importálunk, főként Kínából, mint amennyit itthon termesztünk. Kevés a hazai fokhagyma, míg tehetjük, tegyük az egészséget az asztalra.

14 állat, aki jobban jógázik, mint te valaha!

A jóga ápolja a testedet és a lelkedet egyaránt. A modern ember igényeihez igazítva fizikai, mentális, szociális és lelki egészséghez segíti művelőjét, előrébb lendítve mindennapjai színvonalát.


NAPI BOLDOGSÁG