Fogadj örökbe egy magyar tanárt!

A cél az, hogy a Kárpátalján élő legszegényebb magyar kisebbség oktatói rétege továbbra is kapjon erkölcsi megbecsülést és anyagi támogatást, eddig több mint 150-en jelentkeztek.  


A Zrínyi Ilona ösztöndíjprogram célja a kárpátaljai magyar nyelvű oktatás támogatása, már több mint 150-en jelentkeztek. Több mint százötvenen jelentkeztek a Fogadjon örökbe egy magyar tanárt! - Zrínyi Ilona ösztöndíjprogram legújabb felhívására; a program célja a kárpátaljai szórványban élő magyar közösségek létszámbeli csökkenésének megállítása, az ott működő magyar civil szervezetek és pedagógusok munkájának segítése, és ezáltal az asszimiláció megállítása. A programot a Hármashalom Alapítvány 2005 augusztusában hirdette meg először.


A program lényege, hogy lehetőséget adjanak honfitársaiknak, vállalkozásoknak és civil szervezeteknek arra: anyagi lehetőségeikhez mérten pénzbeli felajánlással segítsenek, vagyis részben vagy egészben jelképesen örökbe fogadjanak egy kárpátaljai, magyar nyelven tanító pedagógust. Az alapítvány tájékoztatása szerint a hagyományteremtő kezdeményezés rendkívül sikeresnek bizonyult: 2006-ban 60, 2007-ben 87, a 2007/2008-as tanév végén 80, a 2008/2009-es tanév végén 89, a 2009/2010-es tanévben 68 nyertes pályázónak tudtak 40 ezer forintos ösztöndíjat biztosítani. A 2010/2011-es tanév végén pedig 44 pályázót részesítettek ösztöndíjban.

Kevés fiatal vállalja a nehézségeket


Az ösztöndíjprogramot a 2011/2012-es tanévben is - változatlan formában - kívánják folytatni, hiszen a cél az, hogy a Kárpátalján élő legszegényebb és létszámában is leggyengébb Kárpát-medencei magyar kisebbség oktatói rétege továbbra is kapjon mind erkölcsi megbecsülést, mind anyagi támogatást az anyaországból. Az elképzelések szerint az ösztöndíjra jövőre is minden, magyar nyelven tanító, kárpátaljai óvópedagógus, illetve általános iskolai tanár pályázhatna. Az ukrajnai tanári fizetés havi 30-40 ezer forint, így nem meglepő, hogy rendkívül kevés fiatal vállalja a tanárképző főiskola elvégzése után azt, hogy Kárpátalja valamelyik magyar tannyelvű óvodájában, általános iskolájában kezdje meg hivatását. Hatványozottan jellemző a tanárhiány a régió azon településeire és járásaira, ahol már csak kis létszámú magyar közösség él.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

A tanárnő meglepő módot talált, hogy megértesse diákjaival az iskolai bántalmazás problémáját

Az iskolai bántalmazás hazánkban is probléma, melyre már több szervezetet is létrehoztak, hogy segítse a gyerekeket.

Megtáltosodnak a gyerekek a tanítási órákra bejáró magyar vizslától

Magyar vizsla motiválja a gyerekeket a tanulásra Ózdon... Nem is akárhogy! Repce, a magyar vizsla segítségével vették rá az Ózdi Általános Iskola tanulóit arra, hogy több figyelmet szenteljenek a tanulásra. Mutatjuk a részleteket!

Jövő iskolája a jelenben? Valahogy így kell elképzelnünk

Nap mint nap azzal szembesülnek, hogy minden ő értük az ő valódi igényeiknek lett tervezve. A terek, az osztálytermek, a bútorok azt a célt szolgálják, hogy kényelmesen és a végső célt szolgálva – azaz a tanulást segítve – modern és egyben barátságos, szabad légkört teremtsen a tanulóknak.

Diákhitel: pénzügyi megoldás rád szabva

Nagyfokú szabadság, önállóság, óriási felelősség: ez mind az egyetemi éveket jelenti, melyek akkor lesznek igazán emlékezetesek, ha tudatosan kezeled idődet és pénzügyeidet...

Megdöbbentő, mennyit ér egy jó tanár

Egy jó tanár átlagosan több millió forinttal emelheti minden diákjának, és több tízmillióval minden osztályának életpálya-jövedelmét - mutatja be meggyőzően egy amerikai tanulmány. Fontos lenne többet fektetnünk tanárainkba, hogy a legtöbbet hozhassák ki a magyar fiatalokból.