A múlt heti híradások arról számoltak be, hogy megnyílt
Finnországban a jövő iskolája. Az Espoo nevű kisvárosban egy építészeti
remekmű, modern és fantasztikus funkciókkal ellátott iskolaépületbe járnak a
gyerekek. A szép és modern környezet és oktatási eszközök az egyik eleme a jó
iskolának. A kényelem egy másik szelete, a kényelmes ottlét még fontosabb, és
ez nem pénz, vagy modernitás kérdése.
Az a legfontosabb, hogy önálló gondolkodó lényként tekintenek a diákokra és tanárokra egyaránt. Lehetőséget teremtve arra, hogy mindenki a számára legjobb és legkézenfekvőbb úton haladjanak előre a tanulók. Így nem meglepő, hogy a diákok egyénre szabott tanrend szerint tanulnak meg írni, olvasni, számolni.
Pozitív látásmódra ösztönzi az iskolába járó gyerekeket és
oktatókat egyaránt. Nem a hiányosságokra hívják fel a figyelmet. A gyerekek
közösségben, interakcióban, egymással beszélgetve alkotnak. Többek között felelősségre
nevel.
Mindehhez persze szükséges a felsőoktatás megfelelő
képzéseire és új alapokra. Öt éves egyetemi képzésen, igazi, éles rezidens
képzésben sajátítják el a tanárok a gyakorlati ismereteket, ahol szabad kezet
kapnak a módszerek és a lebonyolítás valamennyi részletében, amiért őket is
gondolkodó lénynek tekintik. A tanárképzésen arra készítik fel a diákokat, hogy
attól, hogy valaki húsz éve tanár és húsz éve ugyanazok a megoldások módszerek
beváltak, attól nem biztos, hogy mindig ugyanaz a megoldás minden diáknál
minden időben jó lehet. Állandó megújulásra készítik fel őket, és a diákokat is
arra ösztönzik, hogy "formálják" a pedagógusokat, legyen valódi interakció
közöttük, ahol a diák és tanár egyaránt tanulnak egymástól és egymásból.
Ha nálunk a legtöbb tanár elgondolkodna arról, vajon mit
taníthat neki egy-egy csoport, osztály, mire hívhatja fel a figyelmét saját
személyiségével, életútjával, vagy pedagógiai módszereivel kapcsolatban,
bizonyára puhának bizonyulna.
A finn oktatási csoda veleje számomra a közösségi létben
rejlik. Senki sem telepszik rá a
másikra, nincs erőszakolás, szabad, áramló levegő és gondolkodás van. Ahol
kényelmesen lehet ülni és ahol szabadon lehet venni a levegőt. Ha nincs szorongatás,
nincs levegő után kapkodás.
Így könnyen meglehet, hogy a gyermekeink előbb utóbb szeretnének iskolába járni.
Pozitív Nap - Vermes Nikolett
Forrás: Szülő.blog