Jártál már a Szabadság híd tetején? Nem? Sebaj. Szerencsére egyik kedvenc fotósunk, Bódis Krisztián szabadidejében szeret hidakra mászni, így most lehetőség nyílik arra, hogy körbenézzünk Budapest felett egy nem éppen hétköznapi helyszínről!
- 1896 október 4-én átadták a Szabadság hidat a Millennium évében, amit ekkor még Ferenc Józsefről kereszteltek el.
- Ez Budapest legrövidebb hídja, amely építésekor a harmadik közúti átkelő volt a Duna felett a fővárosban. Mehrtens drezdai műegyetemi tanár hídépítéstani könyvében a világ legszebb konzolos hídjai sorába helyezte.
- Évtizedekkel a megvalósítás előtt a magyar nemesek egy olyan törvényt hoztak, amely szerint, ha a budapesti hídvámokból befolyó éves összeg meghaladja a 650 ezer forintot, új hidat kell építeni Budapesten. Ennek a törvénynek köszönhetjük a Szabadság és Erzsébet hidat is. Felépítésüket az 1893. évi XIV. törvénycikk rendelte el.
- A közös nemzetközi tervpályázatra érkezett amerikai, olasz, osztrák, német, francia, belga, holland, orosz, sőt algériai mérnököktől is terv, végül azonban a magyar Feketeházy János tervei alapján készült el a híd. Egyébként a bírálóbizottság is nemzetközi volt.
- A híd vasszerkezetét a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára gyártotta és szállította. 1896-ban 2 millió 110 ezer forintba került a 333 méter hosszú, 20 méter széles új híd, ráadásul modernnek számított azzal, hogy villamosvágányok vezettek át rajta, és nem csak gáz-, de elektromos világítással is ellátták. Az első villamos 1898-ban csilingelt át a hídon Pestről a Gellért tér felé.
Szerző: Pozitív Nap
Képek: Bódis Krisztián