D-vitaminnal csökkenthető a fogszuvasodás kockázata


A Nutrition Reviews decemberi számában megjelenő, több országra kiterjedő vizsgálat szerint gyereknél D-vitamin segítségével 50 százalékkal lehet csökkenteni a fogszuvasodás előfordulását.


Dr. Philippe Hujoel és a Washingtoni Egyetem munkatársai mintegy 24 klinikai vizsgálat eredményét összegezték, melyekre 1920 és 1980 között került sor, és több országban összesen mintegy 3 ezer gyermekre terjedt ki. Megállapították, hogy a D-vitamin mintegy 50 százalékkal csökkenti a fogszuvasodás előfordulását.


A D-vitamin a szervezetbe bevihető külső forrásból (például a csukamájolaj tartalmazza nagy mennyiségben), de a napfény UV-sugarai is serkentik termelődését. Régóta ismert a D-vitamin csontélettanban betöltött szerepe, azonban a fogszuvasodásra gyakorolt hatását idáig nem sikerült tisztázni annak ellenére sem, hogy már az 1950-es évek óta napvilágot látott számos erre irányuló sejtés.

Jelen elemzés az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztriában, Új-Zélandban és Svédországban végzett korábbi klinikai vizsgálatok eredményeire terjedt ki. A célcsoport 2-16 éves gyermekek közül került ki, az adatokat iskolákban, egészségügyi intézményekben, fogászati rendelőkben, illetve kórházakban vették fel.

A fogszuvasodás igen fontos közegészségügyi kérdésnek számít, épp ezért üdvözölendő minden új eredmény, mely az előfordulás csökkenését célozza.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

12 aranyköpés gyerekkorunk nagy kedvencétől, Dr. Bubótól

Igaz, ami igaz, anno nagyon szerettük. Ma pedig érdemes újra elmerülnünk benne, mert bőven. hordoz mondanivalót a 21. század emberének is.

10 dolog, amit egy gyereknek tudnia és értenie kéne 12 éves koráig!

Minden szülő álma az, hogy gyereke egy jó, becsületes, és bátor felnőtté váljon, de ezekért a pozitív jellemvonások kialakulásáért bizony meg kell dolgozni.

Mennyire életrevaló a gyerekünk? Tesztelhetjük!

Sokan vannak, akik felnőttek bár, de gondot okoz számukra egy csekk kitöltse, vagy egy családi költségvetés elkészítése. Felnőnek úgy a gyermekeink, hogy nem látják a valódi világot, nem tudnak a "működési elveiről". Hogy ez a szülő kímélete vagy a fiatal érdektelensége miatt van így, a végkifejletet nézve tulajdonképp mindegy is...

Újra kell értékelnünk a nagyszülők szerepét, mert nagyon fontosak!

Boldogabbak azok gyerekek, akik több időt töltenek a nagyszüleikkel - és ez nem csak a puszta tapasztalat, kutatások is igazolják már. Így ahelyett, hogy egyre kevesebb teret kapnak unokáik életében, sok kedvezőtlen szociális hatást is ellensúlyozhatnak szerető jelenlétükkel.

Vekerdy: Így nevelhetsz boldog gyermeket!

A gyerekekkel való jó időtöltést nem kell napokhoz kötni - véli Vekerdy Tamás pszichológus, akinek a gyermek-szülő kapcsolat különféle stratégiáiról gyűjtöttük össze gondolatait.


NAPI BOLDOGSÁG