A tervek szerint 2015-től minden új autóban szériatartozék lesz az elektronikus segélyhívó, de néhány gyártó már most is beszereli a gépkocsikba a rendszert.
Az e-Call nevű vészhívó rendszer Magyarországon évente 20-25 ember életét menthetné meg. A rendszert négy hónapon át tesztelték. Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic ügyvezetője elmondta: mérték a reakcióidejét, azt, hogy milyen informatikai rendszereken kell átmennie, a GSM-szolgáltatás lehetőségeit, és azt is, hogy akkor is működik-e, amikor országhatár közelében tartózkodik valaki.
A szakember hangsúlyozta: az e-Call rendszer kiállta a próbát, pozitív tapasztalatként említette, hogy az országban az utak mellett a GSM-szolgáltatás a várt eredményeknek megfelelően működik, közel 99 százalékos a lefedettség. A magyarországi GSM-szolgáltatók a reakcióidők tekintetében is teljes mértékben megfelelnek az európai normáknak. A reagáló erők közül jelenleg az Országos Katasztrófavédelem rendszeréhez próbáltak csatlakozni, és minden hiba nélkül továbbítani tudták az üzeneteket.
A rendszer gyenge pontja az autógyártók szabályozása, a nagy gyártók ugyanis a saját rendszerüket szeretnék alkalmazni. Brüsszel azonban meghozta a döntést, hogy melyik gyártónak mit kell módosítania, illetve, hogy milyen rendszereket honosíthat meg. A vészhívó rendszer kötelező használata nem csak a személyautókat, hanem a kamionokat is érinti majd.
Szörényi András, a vezess.hu munkatársa a Kossuth Rádió Napközben című műsorában elmondta: többféle rendszer van, és még nem egyértelmű, hogy melyiket fogják használni két év múlva. Az egyik úgy működik, hogy amennyiben a légzsákok kinyílnak, vagy ha a gépkocsi például egy ütközésnél megszakítja az üzemanyag ellátást, illetve ha az autó felborul, a jármű automatikus vészhívást küld. A hívás a 112-es számra a tartózkodási ország nyelvén érkezik meg, s 11 méteres pontossággal tartalmazza a gépjármű GPS-koordinátáit, s azt is, hogy egy autópályán vagy alagútban melyik oldalon található.
Szörényi András a felár miatt nem tartja valószínűnek, hogy a régebbi autókba be fogják szerelni a tulajdonosok a segélyhívót. A rendszer egy új autó értékének körülbelül 2-3 százaléka, százezer forint körüli összegbe kerül.
Az e-Callhoz hasonló autós segélyhívó rendszert már a nyolcvanas évek elején megpróbálták kialakítani Nyugat-Németországban, a gyakorlatban azonban nem valósult meg. Az Európai Bizottság által javasolt rendszert a német autóipar és az autóklub is üdvözli. A német piacra gyártott Fordok már rendelkeznek az E-call rendszerrel, és tavaly júniusban a Mercedes is bevezette.
Az autógyártók szövetsége azonban leginkább amiatt aggódik, hogy a különböző cégek saját segélyhívó rendszere között konkurencia alakulhat ki, emellett számtalan kérdés merül fel az adatvédelem miatt is. A GPS-jelzésre épülő technológia ugyanis elméletileg mindent nyomon követhet, ami az autóban elektronikusan működik, akár azt is, hogy hányan ülnek a járműben vagy, hogy a sofőr betartotta-e a megengedett sebességet. Egyelőre az E-call egy úgynevezett alvó rendszer lenne, amely csak balesetkor aktiválódna, mivel azonban használata más alkalmazások számára is hasznos lehetne, elképzelhető, hogy bizonyos körülmények között állandóan össze lenne kapcsolódva az internettel.