Kötelező lesz a vészhívó az autókban

A tervek szerint 2015-től minden új autóban szériatartozék lesz az elektronikus segélyhívó, de néhány gyártó már most is beszereli a gépkocsikba a rendszert.


Az e-Call Amerikában egy gombnyomással indítja el a vészhívást, de nálunk automatikusan, magától fog működni

Az e-Call nevű vészhívó rendszer Magyarországon évente 20-25 ember életét menthetné meg. A rendszert négy hónapon át tesztelték. Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic ügyvezetője elmondta: mérték a reakcióidejét, azt, hogy milyen informatikai rendszereken kell átmennie, a GSM-szolgáltatás lehetőségeit, és azt is, hogy akkor is működik-e, amikor országhatár közelében tartózkodik valaki.

A szakember hangsúlyozta: az e-Call rendszer kiállta a próbát, pozitív tapasztalatként említette, hogy az országban az utak mellett a GSM-szolgáltatás a várt eredményeknek megfelelően működik, közel 99 százalékos a lefedettség. A magyarországi GSM-szolgáltatók a reakcióidők tekintetében is teljes mértékben megfelelnek az európai normáknak. A reagáló erők közül jelenleg az Országos Katasztrófavédelem rendszeréhez próbáltak csatlakozni, és minden hiba nélkül továbbítani tudták az üzeneteket.

A rendszer gyenge pontja az autógyártók szabályozása, a nagy gyártók ugyanis a saját rendszerüket szeretnék alkalmazni. Brüsszel azonban meghozta a döntést, hogy melyik gyártónak mit kell módosítania, illetve, hogy milyen rendszereket honosíthat meg. A vészhívó rendszer kötelező használata nem csak a személyautókat, hanem a kamionokat is érinti majd.

Az e-Call egy gombnyomással is működésbe léphet

Szörényi András, a vezess.hu munkatársa a Kossuth Rádió Napközben című műsorában elmondta: többféle rendszer van, és még nem egyértelmű, hogy melyiket fogják használni két év múlva. Az egyik úgy működik, hogy amennyiben a légzsákok kinyílnak, vagy ha a gépkocsi például egy ütközésnél megszakítja az üzemanyag ellátást, illetve ha az autó felborul, a jármű automatikus vészhívást küld. A hívás a 112-es számra a tartózkodási ország nyelvén érkezik meg, s 11 méteres pontossággal tartalmazza a gépjármű GPS-koordinátáit, s azt is, hogy egy autópályán vagy alagútban melyik oldalon található.

Az e-Call működési folyamatábrája

Szörényi András a felár miatt nem tartja valószínűnek, hogy a régebbi autókba be fogják szerelni a tulajdonosok a segélyhívót. A rendszer egy új autó értékének körülbelül 2-3 százaléka, százezer forint körüli összegbe kerül.

Az e-Callhoz hasonló autós segélyhívó rendszert már a nyolcvanas évek elején megpróbálták kialakítani Nyugat-Németországban, a gyakorlatban azonban nem valósult meg. Az Európai Bizottság által javasolt rendszert a német autóipar és az autóklub is üdvözli. A német piacra gyártott Fordok már rendelkeznek az E-call rendszerrel, és tavaly júniusban a Mercedes is bevezette.

Az autógyártók szövetsége azonban leginkább amiatt aggódik, hogy a különböző cégek saját segélyhívó rendszere között konkurencia alakulhat ki, emellett számtalan kérdés merül fel az adatvédelem miatt is. A GPS-jelzésre épülő technológia ugyanis elméletileg mindent nyomon követhet, ami az autóban elektronikusan működik, akár azt is, hogy hányan ülnek a járműben vagy, hogy a sofőr betartotta-e a megengedett sebességet. Egyelőre az E-call egy úgynevezett alvó rendszer lenne, amely csak balesetkor aktiválódna, mivel azonban használata más alkalmazások számára is hasznos lehetne, elképzelhető, hogy bizonyos körülmények között állandóan össze lenne kapcsolódva az internettel.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

Papírjaguárnak, szász Porschénak, NDK-Volkswagennek is csúfolták: 60 éves a kultikus Trabi

Hatvan éve gurult le a futószalagról az első Trabant. Egészen pontosan 1957. november 7-én hagyta el a kelet-németországi Zwickau Sachsenring autógyárát a mára kultikussá vált Trabant első példánya.

Frida már 52 életet megmentett, most Mexikóban kutat túlélők után

Frida eszméletlen intelligens, érző és kitartó négylábú. Egy hős.

A fotó, ami mindent elmond tűzoltóinkról!

Égő autóból kimentett gyerekeket nyugtattak az M7-esen... Le a kalappal mindegyikük előtt. Ők az igazi hősök.

Egy moszkvai srác elképesztőt alkot a kocsikra tapadt szutyokból

Az orosz Nikita Golubev nem főállásban rajzol képeket mocskos autókra. A srác dizájnerként és illusztrátorként keresi a kenyerét, de legújabb projektjében Moszkva retkes járműveit használja vászonként.

Tüneményes a speciális mentők legújabb önkéntese (+videó)

Tüneményes önkéntes jelentkezett a Kelet-magyarországi Speciális Mentő Egyesülethez. Ráadásul ő az eddigi legfiatalabb jelentkező, és máris elkezdődött a hosszú és kemény munkával járó kiképzése. Íme a cuki videó, amit látnotok kell.


NAPI BOLDOGSÁG