Szélautó: kétszer gyorsabb a szélnél

Újabb világrekordot döntött Rick Carvallo, amerikai mérnök és feltaláló szélhajtású járműve, a Blackbird.


A hatalmas, több mint hatméteres propeller hajtotta szélautó 2010-ben azzal került reflektorfénybe, hogy sikerült gyorsabban haladnia, mint a szél, ami hajtja. A látszólagos ellentmondás heves vitákat váltott ki fizikusok és laikusok körében egyaránt, Carvallo pedig két év munkával a hátszeles rekord után az autó módosított verziójával megismételte a mutatványt ellenszélben is. A szél sebességének több mint a dupláját, pontosan 2,01-szeresét sikerült elérnie a Blackbirddel.

A szélautó (aminek fejlesztését többek között a Google támogatja) karosszériáját a Forma–1-es autók ihlették, és egy óriási, két lapátból álló propellert visz a hátán. A megcsavart lapátok a hajók vitorláihoz hasonlóan működnek, vagyis oldal-, illetve ellenszélben is képesek megmozdítani a járművet.


A hátszeles megoldáshoz képest teljesen át kellett alakítani az autót, most valóban a szél forgatta propellerek adják át a mozgási energiát a kerekeknek, és így halad előre a jármű. Mivel a sebesség növelésekor az ellenszél relatív ereje is nő, és egyre nagyobb energiát tudnak a propellerlapátok kivenni belőle, pozitív visszacsatolás jön létre, a jármű gyorsul, ettől gyorsabban pörög a propeller, ettől tovább gyorsul, és így tovább. Egy idő után azonban a légellenállás megálljt parancsol ennek a jelenségnek.

A Blackbird első rekordjánál (ahol hátszélben sikerült a szél sebességének 2,86-szorosát elérni) a trükk az volt, hogy nem a propeller adta át a szélből kivett mozgási energiát a kerekeknek, hanem éppen fordítva, a kerekek forgása adott át energiát a propellernek, és pörgette a lapátokat, amelyek úgy hajtották előre a járművet, mint a propelleres repülőgépeket. Carvallo arra számít, a technológia további finomításával bőven megdönthető még mindkét rekordja.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

Papírjaguárnak, szász Porschénak, NDK-Volkswagennek is csúfolták: 60 éves a kultikus Trabi

Hatvan éve gurult le a futószalagról az első Trabant. Egészen pontosan 1957. november 7-én hagyta el a kelet-németországi Zwickau Sachsenring autógyárát a mára kultikussá vált Trabant első példánya.

Egy moszkvai srác elképesztőt alkot a kocsikra tapadt szutyokból

Az orosz Nikita Golubev nem főállásban rajzol képeket mocskos autókra. A srác dizájnerként és illusztrátorként keresi a kenyerét, de legújabb projektjében Moszkva retkes járműveit használja vászonként.

Vajon mi az, ami lázba hozza a bocikat? Régen láttál ilyen cuki és vicces videót!

Mindennapi tejünk forrásáról alig tudunk valamit. Pedig tehenek nélkül bajban lenénk, ha a reggeli kávénkról lenne szó. Érdemes egy kicsit közelebbről is megismerni mókás világukat!

Ha valaki kellően elszánt és kreatív, egy teherautót is újra tud gondolni: Menő lakást varázsoltak a régi Csepelből

Egy ügyes kezű házaspár, Paul és Mandey egy hajdani Csepel autógyár csodát, egy Csepel teherautót alakított át apartmanná.

KOCSIK: klasszikusok vs. a modern változatuk - 22 képben

Valószínűleg a történelem leghosszabb ugyanakkor (szerintünk) a legérdekesebb képsorozatát mutatjuk most veterán autókról és modern változatukról. Mi imádjuk!


NAPI BOLDOGSÁG