Az újszerűség hatása, a darálás élménye
Az első lépés ahhoz,
hogy sorozatfüggővé válj, rém egyszerű. Kezdj el nézni valamit. Ilyenkor csupán
azon múlik a kóros állapot kialakulásának megindulása, hogy miként választasz a
produkciók közül. Ha valami olyasmibe nyúlsz bele, aminek a története vagy a
karakterei érdektelenséget váltanak ki belőled, lehet, hogy nem fogod folytatni
az epizódok fogyasztását. Ám ha sikerül - márpedig nagy valószínűséggel sikerül
- ráakadnod egy olyan szériára, aminek a cselekménye és főhőse már az első rész
során rabul ejtenek, nincs menekvés.
Nyilván jelen cikk íróján kívül sokan mások is úgy kezdték, hogy kíváncsiságból belenéztek a 24 első részébe, majd elámulva Jack Bauer féktelenül izgalmas kalandjain, nem bírták abbahagyni a darálást. Ez is fontos kulcskérdés. A darálás élménye. A legtöbben akkor szeretnek megnézni egy sorozatot, amikor az már befejeződött, vagy legalábbis már több évadja kijött, hiszen így nem kell egy hetet, vagy akár egy évet várni a következő epizódra. Egyszerűen beszerezzük a már megjelent szezonokat, bezárkózunk a nappaliba, és aki hozzánk mer szólni, annak isten irgalmazzon. Jó dolog ez? Nem feltétlenül. De hogy veszettül szórakoztató, az egészen biztos.
Komplex
karakterek és történetek
Érdemes néhány gondolatot szentelni az HBO-nak, hiszen ők egészen egyedi sorozatgyártási mechanizmussal képesek tömegeket a tévékészülékek elé szögezni. Három leginkább evidens szériájuk a Maffiózók, a Drót, valamint napjaink szenzációja, a Trónok harca. Az első gengsztertörténet, a második durva krimi a drogvilágról, a harmadik pedig modern fantasy, ám mégis van valami, ami a gyártó csatornán kívül közös bennük. A lassú folyású cselekményvezetés és a komplexitás kettőse, ami nagy valószínűséggel a siker receptje.
Tony Soprano maffiavezér sztorija fokozatosan épül, de a karakterfejlődések végtelen hálózatában olyan hamar elveszik a néző, hogy máris a sorozat rabjává válik. A Drót Baltimore drogvilágát mutatja be párhuzamosan a rendőrség, a dílerek, a média és a politika szemszögéből, és habár elképesztően lassan halad előre, hihetetlen komplexitásának köszönhetően nem engedi el a nézőt. Mert tudni akarjuk, hogy mi lesz végül az elátkozott város sorsa. A Trónok harcát nyilván senkinek nem kell bemutatni. Szintén nagyon kimérten folyik a cselekmény, viszont a remekül megírt karakterek és a váratlan fordulatok, valamint a hatalomhoz való különböző viszonyulások hiteles kielemzése megunhatatlanná teszik a produkciót.
Sok
a jóból
A sorozatok gyakori
hibája, hogy nem hajlandók véget érni. Van, hogy úgy érezzük, ezt vagy azt a
szériát már régen be kellett volna fejezni, esetleg meg is tudjuk határozni azt
a bizonyos megfelelő pontot, ám a készítők, vagy inkább a műsorszolgáltató ezt
másképp gondolja. A nézettség ugyan nagy úr, így amíg sokan követnek egy
sorozatot, addig biztosak lehetünk benne, hogy a fejesek berendelik a következő
évadot. Fordítva is igaz, ha valamit nem néznek az emberek, akár a történet
kellős közepén is képesek elkaszálni. Erre jó példa Bryan Fuller Hannibal című
sorozata, ami még közel sem járt a tervezett befejezésnél, amikor ráolvasták a
halálos ítéletet.
A másik véglet jó példája a Breaking Bad, érdekesen megválasztott magyar címén a Totál szívás. Ez a sorozat minden idők egyik, ha nem a legnépszerűbb tévés produkciója, ennek megfelelően a csatorna nem is akarta befejezni. A kreátor Vince Gilligan viszont úgy döntött, hogy nem hajlandó tovább húzni a történetet az előre kigondolt, megfelelő befejezési pontnál, és végül szerencsére győzött is, érvei célba találtak. A Breaking Bad így végül kerek egészként, hamisítatlan mesterműként ért véget.
Mindenki
szidja, de mindenki nézi
A sorozatfüggők egyik
fontos jellemvonása, hogy akkor is folytatják egy adott széria követését,
hogyha már nem tetszik nekik annyira, mint eleinte. Ebből persze internetes
fórumok véget nem érő csatározásai bontakoznak ki. A két legjobb példa erre a
Supernatural (magyar címén Odaát), valamint a The Walking Dead. Az első modern
világunkban játszódó fantasy-kalandtörténet enyhe horror felhanggal, a második
pedig a hihetetlenül népszerű zombi produkció.
Ha felütjük az internetet, negatív vélemények hosszú sorát találhatjuk. A nézők egy része szerint eme sorozatok már rég túl vannak a megfelelő befejezési ponton, elveszítették régi varázsukat. Ugyanakkor valószínű, hogy ez csak egy hangos kisebbség, hiszen habár a Supernaturalt a 4. évad óta szidják, ősszel kezdődik a 12. felvonás, ami azt jelenti, hogy a nézőközönség eléggé stabil lehet. A The Walking Dead szinte elindulása óta kapja a negatív véleményeket, de szokatlanul explicit brutalitása mégis a képernyők elé szögezi a nézőket.
Ugyan
már, egy rész csak húsz perc
Fontos megemlíteni a
sitcom és az animációs sorozatokat. Előbbi teljes nevén szituációs komédia,
ezek azok a bizonyos húszperces epizódokból összeálló, néhány helyszínen
játszódó, alánevetős sorozatok, amelyek zászlóshajója természetesen a
klasszikus Jóbarátok. A sitcom alapelvére épülnek a különböző felnőtt animációs
sorozatok, mint például a Family Guy vagy a Futurama. Ezek szintén húszperces,
rövidke részekből állnak, és pont ezért képesek egy füst alatt magas fogyasztásra
ösztönözni a nézőt. Hiszen nyugodtan mondhatjuk, hogy persze, vacsora közben
pont belefér egy epizód, csak aztán nehogy azt vegyük észre, hogy éjfélt ütött az
óra, mi pedig már a tizedik részt indítjuk zsinórban.
Hódít a Netflix, avagy nincs több várakozás
Az utóbbi évek fontos
új jelensége a Netflix. Ez egy lekérhető tartalmakat szolgáltató online
médiafelület, ami az elmúlt időszak legnépszerűbb és legjobb sorozatait
gyártja, nemrég pedig bejött Magyarországra is. A meghökkentően magas minőség
mellett eme kategória fontos jellemzője, hogy egy-egy évadot egyszerre tesznek
elérhetővé, nem kell egy hetet várni két rész között. Ennek eredménye persze az
lesz, hogy a jó öreg sorozatfüggő két napra eltűnik a világ szeme elől, amíg
bedarálja a legfrissebb Netflix évadot.
Ez persze nem olyan nagy baj, amíg olyan mesterműveket gyártanak, mint a Kártyavár vagy az Orange is the New Black. Sőt mi több, a Marvel is úgy döntött, hogy filmuniverzumukat kiegészítendő, a Netflix segítségével kezdenek sugározni néhány hősük kapcsán keményebb, sötétebb hangulatú sorozatokat. Így indult el a Daredevil és a Jessica Jones, hamarosan pedig a Megtorló is saját szériát kap.
Megőrülök, ha nem tudom, hogy miről van szó
A sorozatfüggés egyik fontos táplálója és motivációja a társas életben keresendő. Nagyon idegesítő tud lenni az, amikor körülöttünk hosszú perceken át beszélgetnek a többiek valamiről, amit mi nem ismerünk, amihez nem tudunk hozzászólni. Így kimaradunk a beszélgetésből, a társaság perifériájára szorulunk, nem leszünk olyan érdekesek a többiek számára. De hogyha mi is láttuk a legutóbbi Trónok harca epizódot, a többiekkel együtt tudunk nevetni, hiszen tudjuk, mire utal az alábbi kép.
Pozitív Nap - Hári Dániel