Sokan vannak, akik felnőttek bár, de gondot okoz számukra egy csekk kitöltése, vagy egy családi költségvetés elkészítése. Hogy az olyan praktikumokról ne is beszéljünk, mint a villanykörte cseréje, vagy egy szög a falba ütése. Sokat vitatkoznak azon, hogy az iskola vagy a család feladata ezt megtanítani. Lényeg, hogy felnőnek úgy a gyermekeink, hogy nem látják a valódi világot, nem tudnak a "működési elveiről". Hogy ez a szülő kímélete vagy a fiatal érdektelensége miatt van így, a végkifejletet nézve tulajdonképp mindegy is...
Az interneten néhány éve az "adulting" kifejezés kering erre a jelenségre
Mi is adja ennek a szónak a létjogosultságát. Talán az, hogy a gyerekek a társadalmi életben alapvető feladatokat nem tanulják meg. Portland-ben iskolát nyitottak a fiatal felnőtteknek ahol elsajátíthatják a praktikus teendőket. A tananyagban szerepel a családi költségvetés elkészítése, az otthon főzés előnyei, a kés használata, a kertészkedés és minden olyan, ami a valós életben a mindennapi teendőink között szerepel.
Fotó: educationsupplies-co-ukHogyan tesztelhetjük, hogy csemeténk hol tart a való világban?
Egy 10 éves gyereknek már el kell igazodnia az élet jó néhány területén.
- Címezzen meg egy borítékot. Igen, van még, amikor nem elég az email, hanem postán kell levelet feladni. Ünnepek környékén a nagymama is örülni fog egy képeslapnak...
- Kérdezzük meg tőle, hogy amikor anya, apa megkapja a fizetését mire kell elkölteni. Fizessen be egyedül néhány csekket.
- Soroljon fel olyan szolgáltatásokat az otthonában, amiért fizetni kell.
- Tudja-e kinek kell szólni, ha elromlik egy műszaki cikk, betörik az ablak.
- Tudja-e hová kell vinni a cipőt, ha leesik a sarka.
- Ismeri-e a postást, tudja-e hol a posta, és hogy mit tud ott intézni.
- Ha egyedül maradna otthon és éhes lesz, meg tudja-e oldani.
- Ha fiú, akkor ismeri-e a legfontosabb szerszámokat, és tudja-e, hogy mire való.
- Ha kislány, akkor el tud-e készíteni önállóan 3 egyszerű fogást?
Ami pedig segít abban, hogy gyermekünk talpraesett felnőtté váljon
- Nem baj, ha a gyerek megfogja a kést. Ha felügyelet alatt megtanul krumplit, zöldséget hámozni hálás lesz majd a kollégiumi évei alatt, de talán még akkor is, ha udvarolni fog.
- Tegyük lehetővé, hogy gyalog, busszal menjen iskolába. Előtte tanulja meg, ha baj van hol kérhet segítséget, de az önállóságnak szerves részét képezi, ha tud egyedül közlekedni.
- Ha a kisebbek a játszótéren játszanak nem kell rögtön közbe avatkozni az összetűzéseknél. Engedni kell őket a konfliktus megoldásához vezető úton. Jó esetben azt másolja, amit otthon lát.
- Minél többet játszanak kinn, együtt másokkal, annál okosabbak lesznek az egymástól egymásról szerzett tapasztalatok miatt.
- Vegyék ki a részüket a házimunkában. Mutassuk meg nekik a kertészkedés mikéntjét. Legyenek részesei az otthoni folyamatoknak. Már a totyogók is kaphatnak kisebb feladatot. Így abban nőnek fel, hogy fontosak, ügyesek, sőt nem lesz idegen számukra a munka világa később sem.
- A házi feladatot ők kapják. Mindannyian ismerünk olyan feladatot, hogy az egész rokonság azzal küzd. De a többség nem ilyen. Ha versenyt vállalt, ő vállalta. Ha megoldjuk helyette nem lesz felelősségérzete, nem alakul ki a kötelesség és a fontossági sorrendje.
Lényeg, hogy a gyerekek saját életkori sajátosságuknak megfelelően vegyék ki a részüket az otthonuk, saját életük körüli teendőkben. Akkor elkerülhető, hogy olyan felnőtt váljék belőle, aki édesanyját hívja fel, hogy akkor kész-e a forró víz, ha megjelennek a tetején a buborékok.