Saját élményein túl James Matthew Barrie-nek, Pán Péter
kitalálójának tragikus élettörténetét is megismerteti az olvasóval. A
könyv Pán Péter jelképpé vált alakján keresztül mutatja be azoknak a
lelkivilágát, akik valamiért képtelenek felnőni, és a valóság helyett
olyan elképzelt Sohaországban élnek, ahol tetteiknek nincs
következményük.
A kezdet kezdete
Kathleen Kelley-Lainé
"Minden
gyermek felnő, egyet kivéve: a szomorú gyermeket. Az átmenetek az ő
életében nem történtek meg, vagy rosszul sikerültek, vagy a kísérő nem
volt megfelelő... Vagy talán túl hamar, vagy túl későn indult a
gyermek... Az átmenetkor elveszítette önmaga valamely lényeges részét,
és azért néz hátra, hátha megtalálja..." - áll a könyvben.
- Az
életet úgy kezdjük, hogy bensőnk nagyon primitív: lenni vagy nem lenni,
igen vagy nem, ölök vagy megölnek, eszem vagy engem esznek meg -
magyarázta a szerző a könyv bemutatóján. Mikor az átmenet nem jön
létre, mikor a határok nem élesek, a múlt túlságosan beleivódik a
jelenbe, a jövő hasonlítani kezd a múltra; a nemek és a generációk
összekeverednek; a szülők többé már nem szülők, lányok és fiúk
összetéveszthetők lesznek és a gyerekek azt játsszák, hogy a szülők
szülei. Ebben az elmosódott szituációban egyetlen alternatíva van: az
igen vagy a nem... ölni vagy megöletni ... enni vagy felfalatni... Az
élet elveszti komplexitását, nem vesszük már észre a különbségeket. Ez a
szélsőséges leegyszerűsödés szükségképpen eszünkbe juttatja
csecsemőkorunkat, a "kezdet kezdetét", mikor semmi sem létezett azon
kívül, hogy anya vagy nem anya, az ő életet adó jelenléte vagy hiánya.
A "doboz" tartalma meghatároz minket
Szavai
szerint a kisgyerek később megtanulja, hogy nem csak kétféle,
szélsőséges érzés létezik. A sokféle ellentétes érzés, az ambivalencia
elleni védekezés eszköze a tudatalatti, mely olyan, mint egy doboz,
amelybe nemkívánatos érzéseinket gyermekként eldugjuk. A "doboz"
tartalmának óriási hatása van az életünkre, a felvállalt érzéseinkre,
még akkor is, ha ezzel nem is vagyunk tisztában. A felnövésre képtelen
gyerek nem tudja kinyitni ezt a dobozt, és feltárni annak tartalmát.
"A
gyerek három éves koráig mindenre emlékszik, onnantól kezdve pedig
elkezdi betenni egy dobozba a félelmetes élményeket. Ebben a dobozban
néha szörnyű dolgok vannak. Ha a szörnyű dolgokat nem tudja elengedni,
az megmérgezheti az életet - fogalmazott Kathleen Kelley-Lainé. A
babák, akik nem tettek szert súlyra édesanyjuk karjában, vagy akiknek
életérzékelése valami tragikus esemény következtében megszakadt, annak a
veszélynek vannak kitéve, hogy szomorú gyermekek lesznek, akik
gyermekkoruk egy elveszett darabja után kutatva röpködnek az időben."
Önmagunk megértése, érzéseink és tetteink felelősségének felismerése, az élet örömeinek és árnyoldalának együttes elfogadása -
talán ezek azok a kulcsmozzanatok, amelyek a felnőni képtelen
személyekből valamiképp hiányoznak. A felnövésre való képtelenség külön
nevet is kapott a pszichológiában: Pán Péter-szindrómára keresztelték
el. Manapság egyre többen kerülnek szembe azzal, hogy gyermekük nem akar
kiröpülni ki a családi fészekből, nehezen kezd önálló életet, vagy
éppen párjuk az, aki "egy nagy gyerek", ami számos konfliktust okozhat a
kapcsolatukban.
Megrekedve a határ két oldala között
Pán
Péter 1905-ben született James Matthew Barrie lelkéből. A színdarab
mítosz lett, a gyereké, aki nem akar felnőni. Ez a könyv sok ember
számára kinyithat egyfajta belső gondolkodást - hangsúlyozta a
szerző. Kathleen Kelley-Lainé saját Pán Péter-története úgy kezdődik,
hogy ő és családja 1949-ben elhagyják Magyarországot. A kislány még
kedvenc nyusziját sem viheti magával.
"A határ, amelyen
Magyarországot elhagyva 1949 ama nevezetes estéjén átléptünk, csalókának
bizonyult, hisz nem töltötte be az egyik állapotból a másikba történő
valódi átmenet szerepét. Valószínűleg még nem voltam érett az ilyesfajta
utazásra, ezért inkább elbizonytalanodtam tőle" - olvasható a kötet
lapjain a gyerek visszaemlékezése, aki már felnőttként, "
visszatérve Európába jött rá, hogy valami nem stimmel." Mint mondta, "
nem tudtam angolul szeretni". A
nagyközönségnek is szóló kiadvány arra keresi a választ, hogy miért is
szakadnak el egyre nehezebben a fiatalok szüleiktől, a családi háztól. A
történetek - Pán Péter és a szerzők élete - összefonódnak, majd külön
irányt vesznek, hogy valami egészen más helyre vezessék az olvasót, mint
amerre indult.
- Bízz magadban és éld át az érzelmeidet! - hangsúlyozta Oriold Károly, az Oriold és Társai Kiadó igazgatója, hozzáfűzve: - Mindenkinek vállalnia kell saját történetét.
Pozitív Nap / MTI-Press