Fellélegezhetnek az autósok: jóval kevesebb kátyú, hosszabb élettartam, nagyobb terhelhetőség és kisebb nyomvályúsodási hajlam – ezek a fő erényei a Mol új útburkolati termékének, a gumibitumennek, amelynek gyártását nyáron kezdik meg a Zalai Finomítóban.
A bitumen és használt gumiabroncsokból nyert gumiőrlemény felhasználásával készülő útburkolati anyag előállítására már épül a kísérleti üzem, amely a tervek szerint évente ötezer tonnát állít majd elő ebből a különleges termékből. Élesben először a százhalombattai finomítón belüli 1. számú főút és a Mol zalaegerszegi kísérleti üzeméhez vezető bekötőút idei felújításához használják a gumibitument. A projekt legfőbb hozadéka az, hogy a gumibitumen alkalmazásával a hagyományosan készülteknél lényegesen jobb minőségű és hosszabb élettartamú utak épülhetnek Magyarországon és akár a környező országokban is.
A hagyományos bitumenes úthoz képest a gumibitumenesnél nagyobb a terhelhetőség és kisebb a nyomvályúsodási hajlam és a menetzaj, továbbá a jobb tapadás révén biztonságosabb a közlekedés. Ráadásul csökken a kátyúk kialakulásának esélye, mert a hagyományosnál jobban tapadó úton nem alakulhatnak ki ezek a jármű- és idegromboló gödrök.
Hazai összefogás 10 éves kutatás eredménye az új találmány
A Mol mintegy tíz éve kezdett el dolgozni a külföldön már bevált útépítő anyag, a gumibitumen hazai gyártásának megvalósításán. Az USA egyes államaiban (Arizona, Texas, Kalifornia stb.) útépítési alkalmazása több évtizedes múltra tekint vissza. Ott azonban az építés helyszínén készítik, s ez azzal jár, hogy néhány órán belül fel kell használni a gumiszemcsék kiülepedése miatt. A magyar – a normál útépítő bitumennel közel azonos módon kezelhető – találmányt ezzel szemben nagyüzemileg állítják elő, s a hagyományos bitumenekkel azonos módon és távolságra szállítható és használható fel.
A csaknem 300 millió forintos projekt keretében – amelyhez a Gazdaságfejlesztési operatív program (GOP) 2010-es pályázatán 128 millió forint támogatást nyertek –, a Mol kisvállalkozásokkal fogott össze a kémiailag stabilizált gumibitumen előállítása érdekében. A Pannon Egyetemmel közös kutatás, majd a kísérleti laborvizsgálatok eredményeként az új anyag kipróbálására 2004-ben Zalaegerszegen, 2005-ben Veszprémben, 2008-ban pedig Gyálon került sor, két útépítő alvállalkozó közreműködésével. Ezzel kölcsönösen eredményesen használták ki a teljes innovációs lánc, a legszélesebb körű kutatás-fejlesztési és innovációs együttműködés lehetőségeit is.