A budapesti kínai nagykövetség egy Budapestet és Belgrádot összekötő, 300 kilométer/órás sebességgel közlekedő vasút tervével állt elő. A vasutat kínaiak pénzelnék és építenék.
Jelentősen lerövidülhetne a Belgrád és Budapest közötti utazás, ha korszerűsítenék a jelenlegi vasútvonalat. A projekt iránt a kínaiak is érdeklődnek, akik – a szerb közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint – készek lennének finanszírozni a munkát. A kínaiak azt is elképzelhetőnek tartják, hogy nagysebességű, óránként 300 kilométeres sebességre képes szuperexpresszel kössék össze a két fővárost.
A kétségtelenül érdekes kezdeményezés hátterében húsz évvel ezelőtt felvázolt jugoszláv tervek állnak: 1992-ben felmerült, hogy a Budapest és Belgrád közti mintegy 400 kilométernyi vasútvonalon a vágányokat fel kellene újítani. Igaz, akkoriban szuperexpresszről még senki sem álmodott. A jóval reálisabb elképzelésekben "csak" arról volt szó, hogy az elhasználódott pályát óránként 160 kilométeres sebességű közlekedésre teszik alkalmassá.
A nagysebességű vasút ötletét a szerb közlekedési tárca tájékoztatása szerint Kína vetette fel. A belgrádi kínai követség munkatársai azzal keresték meg Milutin Mrkonjic minisztert, hogy készek lennének finanszírozni a vasútvonal felújítását, ha az három állam – Magyarország, Szerbia és Kína – közös projektje lenne.
A szuperexpresszek kiépítésében jártas kínaiak ötletének megvalósítása előtt azonban annak ellenére is számos akadály magasodik, hogy a Belgrád és Budapest közötti utat a vonatok úgy nyolc óra alatt teszik meg és gyakran késnek. A legkomolyabb probléma, hogy a projekt valóban nem több ötletnél, részletei kidolgozatlanok. Amivel a szerb kormány láthatólag tisztában is van. A belgrádi közlekedési tárca még ott tart, hogy szerintük a beruházás megtérülne. Arról, hogy hány vonat közlekedhetne még korai beszélni, de a mai adatok alapján okkal feltételezhető, hogy ha javulna az infrastruktúra minősége és nőne a sebesség, a mainál sokkal intenzívebb forgalom zajlana – nyilatkozta a szerb minisztérium.
Mint ahogy kérdés az is, a vonatok milyen útvonalat használnának. Megvalósíthatósági tanulmány eddig csak a Belgrád-Újvidék szakaszra készült. Ha terveknek megfelelően a szuperexpressz a régi vágányok nyomvonalát követő, de teljesen új pályát kapna, az elhasználódott sínek cseréje alighanem másodlagos lenne, de mivel elkerülhetetlen, megdrágítaná a fejlesztést. Ha viszont a régi vágányok cseréjével alakítanák ki a nagysebességű pályát, a megújult útvonalon rendkívül nehézkes lenne a menetrend kialakítása: a háromszázzal száguldó vonatok útjában ugyanis lassabb szerelvények, személy-, vagy akár tehervonatok nem lehetnének. A kínaiak hajlandóak a legmodernebb gyorsvasúti technológiájukat is átadni.
A távol-keleti beruházók mindenesetre a szükséges forrásokat a kínai fejlesztési alap Délkelet-Európának szánt keretéből biztosítanák. Készek lennének hitelt is nyújtani a beruházáshoz, amelynek értéke meghaladná a kétmilliárd eurót. A hitelről a magyar és a szerb kormánynak kellene tárgyalnia.
Forrás: Nol.hu/Origo.hu/Pozitív Nap