Az indiai chhattisgarh-ban a gazdák találtak egy szert, ami olcsóbb és ugyanolyan jól kiírtja a kártevőket.
A Mezőgazdasági kutatók adtak hozzá tudományos magyarázatot is: azt mondják, az italok magas cukortartalma valóban alkalmas a kártevők kiirtására. A Pepsi és a Coca-Cola nyilván nem ért egyet, szerintük semmi nincs az italban, ami megölhetné a kártevőket. Vajon mit szólnak ehhez az immár elhalálozott kártevők?
A gazdák Chhattisgarh egyes kerületeiben sikeresen használják mind a Pepsi-, mind a Coca Colát rizsföldjeik kártevőkkel szembeni védelmére. Ezt az új módszert India más területein is alkalmazzák a helyben vásárolható indiai kólával.
Az üdítőitalok kártevőkkel szembeni használata olyan népszerűségnek örvend, hogy ezen termékek eladása drasztikusan megugrott a távoli falvakban. Lehet ez azért is, mert tized annyiba kerülnek, mint a ténylegesen e célra gyártott permetszerek.
A gazdák azt mondják, egy hektárnyi permetszer kerül 70 rúpiába, ami nagyjából 290.- forintnak felel meg. Azonban, ha egy üveg kólát kevernek némi vízzel és azt fújják a növényekre, nagyjából 55-60 rúpiával (kb 230 forint) kevesebbet kel költeniük hektáronként.
A régi módszer
Devendra Sharma mezőgazdasági szakértő szerint a farmerek tévesen elkezdték azonosítani a kólát a permetszerrel. Szerinte az ital tulajdonképpen cukorszirup, ami odavonzza a hangyákat. A hangyák pedig a kártevők lárváival táplálkoznak, így megakadályozzák, hogy kikeljenek és elszaporodjanak. Azt is elmondta, hogy a cukorszirup kártevők elleni használata nem új keletű. „Nádcukorból készült keverék permetezésre való használata teljesen szokványos volt, több okból is. A kólákkal hasonló eredményeket lehet elérni.”
Kutatótársának, Sanket Takurnak más magyarázata van:
„Pusztán annyi történik, hogy a közvetlenül kapott szénhidrát és cukor miatt a növényeknek megnő az ellenálló képessége. A végeredmény az, hogy jobb lesz a termés.”
Vikas Kocchar, a Coca-Cola szóvivője azt mondta, az állítás, hogy a kóla használható permetszerként nélkülöz minden tudományos alapot.
Anupam Verma, a Pepsi chhattisgarh-i értékesítési osztályáról azt mondta, a helyi eladási ráta 20%-kal nőt.
Hozzátette: „Ha bármi igazság lenne ebben, jobban járnánk, ha permetszerként értékesítenénk a termékünket és nem üdítő italként. Nagyobb pénz van a permetszerekben, mint az üdítő üzletben. Az állításuk egy rakás hazugság. A legjobb indulattal is tétlen locsogás.”
Bárkinek is legyen igaza, azért jó tudni, hogy a kóla nem csak fogszuvasításra vagy wc kidugításra, de még kártevőirtásra is használható alkalomadtán.
Szerző: mitugrászLuca – Pozitív Nap
Forrás: BBC