Így épültek (fel és újjá) Budapest hídjai


A Duna budapesti szakaszán már a II. században is állt híd, mely az aquincumi légiós tábort kötötte össze a mai Március 15. téren és környékén álló Contra-Aquincummal és a barbárok lakta területtel, de az első állandó hídra egészen a reformkorig kellett várni, mikor gróf Széchenyi Istvánnak köszönhetően William Tierney Clark tervei szerint 1839-1849 közt elkészült a ma Széchenyi nevét viselő Lánchíd. Ezt azóta további kilenc állandó híd követte, melyek összekötik az 1873-ban egyesült város két felét.

Ma az ezek építésekor, bővítésekor, illetve újjáépítésekor készített fotók közül mutatunk be néhányat, amelyeket nézve még inkább elismeréssel adózunk a tervezőknek és az építésben szerepet vállaltak tízezreinek.


Széchenyi lánchíd, 1849 / 1949



Átépítés  1914

Újjáépítés 1946

1947

1948


Margit híd, 1876 / 1948


Az 1876-ban átadott híd a frissen egyesített Margitszigettel való összekapcsolása 1900

Átépítés, 1935-1937

Átépítés, 1935-1937


Szabadság híd, 1896 / 1946


A jobbparti mederpillér állványa és a hozzá vezető ideiglenes híd, 1895

A vasszerkezet szerelése a pesti hídfőnél, 1895

A pesti hídfő, 1895

A pontonhíddal kiegészített hídroncs a Gellért tér felől nézve, 1945


Erzsébet híd, 1903 / 1964



1901

1903

1963

1963

1964

1964


Petőfi híd, 1937 / 1952



A budai hídfő felől a Boráros tér felé nézve, 1951


Az acélszerkezet szerelése a pesti hídfőnél, 1951

1951

Az újjáépülő híd acélszerkezetének szerelése a pesti hídfőnél, 1951



Árpád híd, 1950



A szerkezet előszerelése, 1948-1949

1950

1950

Villamospálya szerelése az Árpád hídon, 1950

A híd építése a pesti hídfő felől a Margitsziget és Óbuda felé nézve, 1950


Rákóczi híd, 1995


Az alsó kéregelem beemelése (balra), valamint a pillér felső részének vasalása és zsaluzása (jobbra)



Az acélszerkezet előkészítése a Ganz Acélszerkezet Rt. budapesti gyárában (balra fenn), az első járom beemelése a pesti partnál (jobbra fenn), Az utolsó - a nyolcvankettedik - fél egység beemelése (balra lenn), és ugyanaz más szögből (jobbra lenn)




Megyeri híd, 2008


Összeállította: 24.hu - Vincze Miklós

Fotók: Egykor, MEK, Szegedi Egyetem, Fortepan/77924/Mihalik István, Fortepan/UVATERVFortepan/Military Museum of Southern New England, Wikimedia Commons/Erzsébet híd, Fortepan/Urbán Tamás, Sulinet ÖrökségtárWikimedia Commons/Megyeri híd

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

A ház, amit 6 óra alatt fel tudsz építeni és amivel bárhova elköltözhetsz

Egy olasz cégnek és építészmérnöknek sikerült kiviteleznie egy olyan szuper házat, amelyet 6 óra alatt össze, majd ki lehet hajtogatni, feltenni egy teherautóra, és máris indulhat a szállítás, vagyis a költözés.

Papírjaguárnak, szász Porschénak, NDK-Volkswagennek is csúfolták: 60 éves a kultikus Trabi

Hatvan éve gurult le a futószalagról az első Trabant. Egészen pontosan 1957. november 7-én hagyta el a kelet-németországi Zwickau Sachsenring autógyárát a mára kultikussá vált Trabant első példánya.

Egy fiatal csapat úgy mutatja be a Dunakanyart, ahogyan előttük még senki

Az elmúlt évek legszuperebb kezdeményezésében, a DunakanyarGO-ban az ország egyik méltatlanul mellőzött tájegységét ismerhetjük meg

Ez biztosan le fog nyűgözni: holnap kerül a mozikba az eddigi legszebb film Gemencről

Nem szabad kihagyni, kicsiket és nagyokat egyaránt le fog nyűgözni! :)

9 évesen kezdte, mára 14 milliárd fa elültetésénél jár a fiatal srác

Gyerekeket ritkán hívnak meg az Egyesült Nemzetek Szövetségének közgyűlésére, de a német Felix Finkbeiner többször is a pódiumra állhatott


NAPI BOLDOGSÁG