"Budapest új dimenziói" - nagy projekteken dolgoznak: jön az ötös metró

Négy nagy közlekedésfejlesztési projekt előkészítését, tervezését kezdi meg hamarosan a Budapesti Közlekedési Központ: megújulna a kisföldalatti és javítanák a tömegközlekedést a kelet-pesti régióban; megkezdenék az ötös metró előkészítését; és belevágnának a villamos- és trolibuszhálózat fejlesztésébe is. 

Négy nagy közlekedésfejlesztési projekt előkészítését, tervezését kezdi meg hamarosan a Budapesti Közlekedési Központ (BKK); azok a 2014-ben induló hétéves uniós finanszírozási ciklus kezdetére készek lesznek mondta Vitézy Dávid, a társaság vezérigazgatója kedden, a Heti Válasz "Budapest új dimenziói" című konferenciáján. Vitézy Dávid szavai szerint a négy projekt elnyerte Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter támogatását.

Megújulna a kisföldalatti és javítanák a tömegközlekedést a kelet-pesti régióban


Ismertetése szerint az első a kisföldalattit érinti, amelynek immár 38 éves járműveit 2020-ig lecserélnék. "Ez egy nagyon egyedi jármű, nagyon egyedi alagút, tehát alapos előkészítésre van szükség, sehol a világon hasonló karakterű jármű nem közlekedik" mondta a BKK vezetője, hozzátéve, hogy a vonal akadálymentesítését is célul tűzték. Emellett tervezik egy Hungária körúti megálló létesítését, amely kapcsolatot teremtene az 1-es villamossal. Vizsgálni fogják zuglói meghosszabbítást is, az ott elképzelt területfejlesztésekkel összhangba hozva.
MTI fotó
Vitézy Dávid a másik kulcsprojektnek a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötését nevezte. Mint ismertette, ezzel a "kistarcsai kórház bevásárlóközpont - M0-ás háromszögben létrehozott hatalmas P+R parkolóból átszállás nélkül lesz megközelíthető a Deák tér, 25 perc alatt. Kitért arra is, hogy a kelet-pesti kerületekben jelenleg a legrosszabb a tömegközlekedés részaránya, egy közvetlen kötöttpályás kapcsolat ezen jelentősen változtatna.

"Ötös metró" - észak-déli regionális gyorsvasút


A vezérigazgató szólt az észak-déli regionális gyorsvasút, "egykori becenevén az ötös metró" előkészítésének megkezdéséről is. Kifejtette: ezek a projektek nemcsak arról szólnak, hogy új infrastruktúrákat építsenek, a gödöllői HÉV járműparkjának cseréje, infrastruktúrájának megújítása elképzelhetetlen egy jól előkészített uniós projekt nélkül. Ugyanez igaz a csepeli, ráckevei HÉV-ekre tette hozzá, megjegyezve, hogy a csepeli HÉV szerelvényei 2020-ban 56 évesek lesznek. "Ha nem tudunk emögé egy olyan uniós projektet tenni, ami világos víziót ad a vonalnak, akkor ezeknek a megújítására nem esélye sem lesz Budapestnek" fogalmazott a vezérigazgató.

Mint mondta, a közlekedésfejlesztési projektekben az agglomerációra is figyelni kell, a HÉV-ek felújítása, belvárosba vezetése, metróhálózatba való integrálása erről szól. A déli HÉV-vonalak behozatalát az Astoriáig vizsgálják és tervezik meg, az előkészítő munka a következő hónapokban kezdődik - fűzte hozzá.
MTI fotó

Villamos- és trolibuszhálózat fejlesztés


Vitézy Dávid a negyedik csoportba sorolta a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat egységes fejlesztési koncepcióját, amely szintén támogatást kapott a fejlesztési tárca vezetőjétől. "Ez arról szól mondta a BKK vezetője -, hogy a budapesti közlekedési rendszertervben van vagy húsz olyan villamos-projekt, ami jónak tűnik, de ezeket érdemben nem tervezték meg, nem dolgozták ki, költségvetést nem készített rájuk senki". A Budapesti Közlekedési Központ ezeket vizsgálja, a legreálisabbakat, leginkább megtérülőket pedig megtervezik.

A vezérigazgató arra is kitért: nem gondolja, hogy a beruházások mindegyike megvalósul, de véleménye szerint akkor járnak el szakmailag helyesen, ha előkészítik és a kockázatokat, költségeket, az esetleges helyi politikai tiltakozásokat, egyéb hatásokat figyelembe véve dönt majd arról a döntéshozó, melyek lesznek a következő hét év projektjei. Mint mondta, csak olyat szabad megvalósítani, amely egyszerre szolgálja legjobban a célokat, vagyis segít a lemaradás behozásában, az agglomerációs közlekedés javításában, a járművek cseréjében.
MTI fotó

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

Lélekkozmetika: a belső, külső szépségért

Képzelj el egy olyan kozmetikát, ahol nem csak a bőröd, hanem a lelked is megváltozik. A testi-lelki-szellemi harmónia eléréséhez egy különleges módszert ismerhetsz meg, az Animi Lélekkozmetikát.

Szürke üzletrolók helyett, valami egészen kreatív színesíti az utcákat! (+képek)

A világ legnagyobb nyilvános szabadtéri galériáját akarják létrehozni.

Csodájára járnak: világít az egri bringaút!

Egy egyedülálló eljárásnak köszönhetően világít az egri kerékpárút egy szakasza. A megoldást egy egri vállalkozó fejlesztette ki, és itt alkalmazta először.

Gyönyörű karácsonyi fényvillamosok az ország több pontján (+képek)

A 2015-ös adventi időszakban újra feltűntek a csodálatos hangulatú fényvillamosok az ország több nagyvárosában. Budapest mellett Miskolcon, és Debrecenben is találkozhatunk ezekkel az égősorral, és egyéb dekorációkkal ellátott járművekkel, amelyek sötétedés után díszkivilágításban közlekednek.

Több mint 10 éven át várta a villamost ez a cica

Várta, de sosem szállt fel rá. A megállóban szeretet üldögélni, napozni és természetesen fogadta az utasok "hódolatát". A fekete fehér kandúr Rotterdam egyik legendás utcai alakja lett!