A fővárosi aluljárókban lévő utastájékoztatási elemek az évek során elavultak, ma már nehezen olvashatóak, ráadásul az információk frissítése is rendszertelenné vált, és gyakori, hogy kéretlen reklámhirdetésekkel ragasztják le a táblákat. Ezért döntött úgy a Budapesti Közlekedési Központ, hogy megújítja az aluljárók tájékoztatási rendszerét.
Először az M3-as vonal Ecseri úti megállóhelyén cserélték le a régi táblákat, egyúttal arra kérve utasaikat, mondják el véleményüket, osszák meg velük javaslataikat. Az utazóközönség kedvezően fogadta az új információs elemeket, hiszen a korábbiakhoz képest bővebb, informatívabb a tartalmuk, tetszetősebb és korszerűbb a vizuális megjelenésük. Az ezidáig beérkezett hasznos visszajelzéseket a végleges rendszer tervezésénél felhasználják, a jövőben az új megjelenésű elemek a teljes budapesti közösségi közlekedés utastájékoztatási rendszerének egységes építőköveivé válnak.
Zavaros táblahelyzet
Az elmúlt évtizedekben igen zavarossá vált Budapest aluljáróinak utastájékoztatási rendszere. A metró- és a gyalogos aluljárók tájékoztatási rendszere elkülönült, az aluljárókban meghonosodott rendszer, a narancssárga alapon fehér színű elemek elkoptak, és a csekély kontraszt miatt nehezen olvashatóak. A tartalom frissítése rendszertelen és nem naprakész, gyakori, hogy kéretlen reklámokkal ragasztják tele az információs táblákat, így egy nagyobb közlekedési csomópont aluljárójában könnyen eltéved az, aki nem ismeri a környéket.
A Budapesti Közlekedési Központ ezért döntött úgy, hogy megújítja a főváros legfontosabb csomópontjain található aluljárók tájékoztatási rendszerét. Az új táblákkal először az egyszerűbb alaprajzú, ugyanakkor eddig igen hiányos tájékoztatással működő Ecseri úti metróállomás aluljáróiban találkozhattak az utasok, akiket arra kértünk, osszák meg velünk tapasztalataikat, véleményüket, javaslataikat. A megújult utastájékoztató rendszer kedvező fogadtatásra talált az utazóközönség körében: a beérkezett 116 visszajelzést elemezve elmondható, hogy az utasok 65 százalékának tetszik az új rendszer, 25 százalékuk nem mondott egyértelmű véleményt, s mindössze 10 százalékban kaptak egyértelműen negatív kritikát.
A negatív kritika is inkább arra vonatkozott, hogy miért nem más, nagyságrendileg eltérő méretű beruházásokkal foglalkozik a BKK, azonban a BKK-nak meggyőződése, hogy a nagyprojektek kapcsán végzett számos feladat (villamosok, trolik, buszok beszerzése, M3 metró felújításának előkészítése, jövőbeni nagyprojektek tervezése, elektronikus jegyrendszer, stb.) mellett utasaik napi közlekedését segítő kisebb beavatkozásokat is tenniük kell. A teljes program költségvetése jóval 100 millió forint alatt marad, ezek a típusú fejlesztések így nem vonnak el erőforrást százmilliárdos nagyságrendű fejlesztésektől.
Új, bővebb, informatívabb
Az aluljárók feliratozásához ezidáig beérkezett hasznosítható javaslatok, mint például az akadálymentes kijáratok, a térképek északra való tájolása és az égtájak egyértelműbb jelölése, valamint a pótlóbuszok állandó fel- és leszállóhelyének jelzése, beépülnek a végleges rendszerbe, így egyúttal a budapesti közösségi közlekedés utastájékoztatási rendszerének egységes építőkövévé válnak. Néhány ötlet, mint például a burkolati jelek felfestése az aluljárókban, vagy a házszámok relatív jelzése a térképeken a megvalósíthatóságtól függően ugyancsak megjelenik majd az utastájékoztatási elemek között éppúgy, mint a falfelületek letisztítása a tájékoztató elemek kihelyezését megelőzően.
A könnyen áttekinthető táblák piktogramjai ugyanakkor az adott közlekedési ágazat jellemző színét viselik, ezek a színek pedig a járatszámoknál is megjelennek.
A lehető legolcsóbban
A BKK még az idén megkezdi a legforgalmasabb – elsősorban a metróvonalakon található – gyalogos-aluljárók utastájékoztatási rendszerének teljes megújítását. A végleges műszaki megoldás nem csak tartós, hanem a lehető legolcsóbb is lesz. A táblákat a BKK Közút gyártja le és helyezi el a helyszíneken. Az új utastájékoztatási rendszer végleges arculatával és kialakításával először az Ecseri úti aluljáróban (az ideiglenes rendszer észrevételek alapján történő korrekciója, véglegesítése után) találkozhat majd az utazóközönség, ezt követően pedig az Örs vezér tere aluljáróiban folytatódik az információs táblák cseréje, melyet ütemezetten az idei évben további fontos csomópontok követnek majd.