2001-ben az akkor egyetemista éveit kezdő, magyar származású Tom Szaky egy barátjánál járva látta, hogy a komposztálójukban lévő gilisztákat ételmaradékokkal etetik, amiből aztán jó minőségű trágya keletkezik. Tomnak ez annyira megtetszett, hogy ő is belekezdett. Jó minőségű trágyát tudott előállítani és hulladékot is újrahasznosított, mivel a trágyát használt műanyag flakonokba töltötte.
Termékét 2004-ben kezdték árulni néhány nagyobb áruházláncban és bár először kevesen vették, egyre több nagyvállalkozó szeretett volna rendelni tőle. Ehhez nagyobb telephely és üzem kellett. A céget TerraCycle-nek nevezték el, és az amerikai Trentonban telepedett le, ahol egy régi gyárépületet béreltek ki. Itt már a társadalmi felelősségvállalás is megjelent: esélyt akartak adni veteránoknak, feltételesen szabadlábon lévőknek, azoknak, akiket máshol nem szívesen foglalkoztattak volna. Az épület egy régi csupasz gyárépület volt, ezért hamarosan meghirdették, hogy jól jönne néhány graffiti a falakon.
Ez hamar elterjedt és a graffitisek paradicsomává vált a hely. Az ismeretségük hamarosan hatalmasat ugrott. A műanyag palackok gyűjtése mellett az ivótasakok gyűjtésébe is belekezdtek. Ennek keretében fizettek az iskoláknak a használt ivótasakok gyűjtéséért. Ezzel a programmal 2010-re összesen 50 millió ivótasakot hasznosítottak újra. Ezután még tovább bővítették kínálatukat: elektronikus hulladék, joghurtos dobozok, csomagolások, csikkek gyűjtése, és ebből használati tárgyak készítése.
Ekkor jött az új ötlet: szponzorált hulladék. Ennek a lényege az volt, hogy a csomagolt termékeket forgalmazó cégekkel társulva fogyasztói programokat szerveznek, amelyek során a fogyasztóknak fizetnek a csomagolások gyűjtéséért.
Ha még többet akarsz tudni erről a szuper kezdeményezésről, kattints a cikk folytatására!
Forrás: tudatosvasarlo.hu - Kerekes Anna