Autómegosztás - vagyis carsharing - szolgáltatást indított tíz autóval az egyebek mellett gépjármű-bérbeadással foglalkozó Avalon Kft. Az új szolgáltatást csütörtökön mutatták be Budapesten.
Mi az a carsharing?
A
külföldön már működő autómegosztó rendszerek a nagyvárosi közösségi kerékpárkölcsönző rendszerekhez hasonlóan működnek: az önkiszolgáló rendszer lényege, hogy
a gépkocsik nem egy autókölcsönzőben, hanem a város számos pontján rendelkezésre állnak, és nem slusszkulccsal, hanem tagsági kártyával működnek. Használatukért percalapú díjat szednek, amelyben az üzemanyagtól a biztosításig minden költség benne van. A felhasználó beszáll és elintézi mindazt, amihez kell a kocsi, majd amikor már nincsen szükség rá, otthagyja a kijelölt parkolóhelyeken.
A rugalmasabb, úgynevezett szabadon lebegő (free floating) hálózatokban nincsenek kijelölt parkolók, hanem bárhol ott lehet hagyni az autót, ahol a közlekedési szabályok szerint szabad parkolni. Ez a szolgáltatástípus fejlődik a leggyorsabban, a felhasználók száma tavaly csaknem 400 százalékkal nőtt, 38 ezerről 183 ezerre emelkedett.
Az autómegosztó rendszer külföldön már bevett gyakorlat Kezdetben még nem lesz ennyire rugalmas
A Magyarországon most induló carsharing rendszerben a szolgáltatásra regisztrálók számára előzetes bejelentés alapján bérautók állnak rendelkezésre. A rendszer alkalmas arra, hogy használója a tömegközlekedéssel kombinálja, illetve élhessen a gépkocsihasználat előnyeivel anélkül, hogy a jármű fenntartásának költségeit folyamatosan állnia kellene. A rendszer már mintegy húsz európai országban működik.
Ilosvai Péter, az Avalon vezérigazgatója a bemutató sajtótájékoztatón elmondta: az Opel Magyarország együttműködésével indítják a szolgáltatást, kezdetben 10 autóval, és egy felvevő-leadó hellyel, az Infoparkban. "Még az idén további 5-6 irodaparkban lehet majd hozzájutni a szolgáltatáshoz, a kocsik számát pedig ötvenre növelik" - tette hozzá a vezérigazgató.
Kinek éri meg?
Hangsúlyozta: a szolgáltatás díját úgy határozták meg, hogy évi 10-12 ezer kilométerig gazdaságosabb legyen, mint ha saját tulajdonú autót használna az ügyfél. A Svájcból indult szolgáltatást a nemzetközi tapasztalatok szerint tipikusan napi 2-4 órára és 20-30 kilométerre veszik igénybe - mondta Sződi János, az Avalon gazdasági igazgatója.
Angolul
itt olvashatsz a rendszer lényegéről!
Forrás: MTI/
privatbankar.hu