Az jó, hogy a telefonunk okos, de vajon okosan is használjuk? Mit tegyen az, aki értelmes tartalmakat szeretne látni a mára már lakossági tömegtermékké vált okostelefonján? A Kossuth Kiadó válasza a kihívásra az „okoskönyv”. Ráadásul egy teljes egészében hazai ötletről van szó.
Okostelefon tulajdonosoknak kínál olvasni- és néznivalót a Kossuth Kiadó, amely egy angol és magyar nyelvű Budapest útikönyvet, valamint egy mesekönyvet jelentetett meg "okoskönyv" formában. A papír alapú, brosúraszerű kiadvány úgynevezett QR-kódok segítségével interneten elérhető tartalmakat kínál.
A Kossuth Kiadó kétségkívül az egyre inkább élénkülni látszó hazai e-könyv piac egyik meghatározó szereplőjének számít, hiszen ők üzemeltetik az elektronikus tartalomszolgáltatás terén komoly súlyt képviselő Multimédiaplázát is, ahonnan számos magyar szöveg tölthető le pénzért, legálisan.
A smartbook, azaz okoskönyv névre hallgató kiadványtípus a világon elsőként Magyarországon látott napvilágot, előnye az, hogy a kiadványnak szinte nincs is "fizikai valója", a hozzárendelt tartalmak a világhálóról érhetőek el. A kiadványok további előnye, hogy szinte bármilyen tartalom hozzárendelhető, hanganyagok, szövegek, fényképek vagy akár videók is.
Az A4-es lapnál alig nagyobb, zsebméretűre összehajtott füzetkében csak a legfontosabb információk találhatók meg. A Budapest - A 20 legszebb látnivaló című kiadvány például a fővárosi tömegközlekedésről, a fontosabb intézményekről, gyógyszertárakról, postákról, turistairodákról, nyilvános illemhelyekről tartalmaz tudnivalókat, a látnivalókról szóló információt az internetről lehet letölteni a QR-kódra irányított okostelefon-kamerával.
A kódok felismerése után egy-egy fotóvetítés indul el, miközben a narrátor a látnivaló és környéke történetéről, érdekességeiről mesél. A kiadvány nevezetességeket ismertet és a tartalom hossza körülbelül két óra.
feltehető a kérdés, hogy egyáltalán miért van szükség a füzetecskére, miért nem egy internetről letölthető alkalmazás formájában valósult meg a fejlesztés? Éppen azért, mert ez a kicsike kiadvány mégiscsak szemet szúr, ellenben elég nehéz lenne csak úgy rávenni mondjuk egy szingapúrit arra, hogy a rengeteg neten elérhető szolgáltatás tengeréből halássza magának a Budapest-sétát.
Kivédeni persze nem lehet, hogy a fejlesztés felkerüljön az internetre is, de talán van rá remény, hogy mégiscsak sikerült egy olyan frappáns és elegáns formát találni, amiben a könyv hagyományos erényei (például a tapinthatóság és a szép tördelés) találkozik a virtuális világ kínálta lehetőségekkel.
A Magyar Turizmus Zrt. már ötezer darab okoskönyvet rendelt, emellett a jövő hét elejéről tárgyalni fognak a nagyobb vidéki városok polgármestereivel is.