Duplájára nőtt a piaci vásárlások értéke az elmúlt tíz évben a GfK Hungária kutatóintézet adatai szerint. Elsősorban a fővárosban, illetve a nagyvárosokban élők járnak piacra, ahol főként friss árut szereznek be.
Az elmúlt évtizedben a korábbiak kétszeresét költötték a háztartások piacokon, miközben hasonló tendencia jellemzi a napi fogyasztási cikkek teljes forgalmát. Így a piacok megtartották stabil öt százalékos részesedésüket - közölte a GfK csütörtökön.
A piackutató intézet tájékoztatása szerint az évtized legnagyobb vesztesei a független kisboltok, pozíciójuk fokozatosan gyengült, miközben a hipermarketek és a hazai láncok folyamatosan erősödtek.
A háztartásoknak több mint kétharmada jár piacra vásárolni. A vevők tizede rendkívül aktív, intenzív piaci vásárlónak tekinthető, alacsony arányukhoz képest jelentős összeget költenek, a teljes forgalom mintegy felét. Aktivitásuk abban is megmutatkozik, hogy hetente többször is mennek piacra. Tízből heten tartoznak az alkalmi piaclátogatók csoportjába. Ők mindössze 20 százalékkal részesednek a teljes forgalomból, és körülbelül hathetente vásárolnak piacon.
Piacra elsősorban friss élelmiszerekért járnak a vásárlók. A teljes forgalom 80 százalékát öt termékkategória adja: 100 forintból 36 forintot zöldségre, 18 forintot gyümölcsre költenek el, ezek mellett a friss és feldolgozott húsáru, valamint a pékáru tartozik a legkeresettebb termékek közé.
A tipikus piaci vásárlók az idősebbek, a kisebb, azaz 1-2 fős háztartásokban, valamint a fővárosban és nagyvárosokban élők.