Az ökotudatosság nem pénz függvénye

Az emberek nagy többsége egyáltalán nincs tisztában a termékeken szereplő, környezetvédelmi információt hordozó logók jelentésével, a környezettudatosság fő támaszai pedig a közepesen keresők közül kerülnek ki − derült ki a Győr-Moson-Sopron megyei Társadalmi Egyesületek Szövetségének felméréséből.


Bár zömmel hozta a szakemberek által várt eredményeket, itt-ott meglepetéssel is szolgált a Győr-Moson-Sopron megyei Társadalmi Egyesületek Szövetségének (TESZ) felmérése. A kifejezetten a régióban, nagy mintán végzett kutatás az északnyugat-magyarországi lakosok környezettudatosságát és a természetvédelemhez kötődő ismereteit firtatta.


A felmérést végzők minden megkérdezetthez társítottak egy 0-18 közötti pontszámot válaszaik alapján, ahol 0 a teljes tájékozatlanságot és közönyt, míg 18 a Greenpeace aktivistákra jellemző tájékozottságot és elhivatottságot takart. A felmérés része a TESZ áprilisban kezdett, uniós támogatásból zajló szemléletjavító kampányának.

Nem volt meglepő, hogy a nők általában valamivel környezettudatosabbak, mint a férfiak, ahogy az sem, hogy a környezetvédelem témájára a 21 és 40 közötti korosztály a legfogékonyabb − ismertette az eredményeket a TESZ munkatársa, az elemzés hátterét adó uniós projekt vezetője. Libor Mária elmondta, nagyjából az is megfelel a várakozásoknak, hogy minél nagyobb településen lakik és minél iskolázottabb valaki, annál jobban ügyel a környezetére.

Elgondolkodtató eredményt hozott viszont, amikor a környezettudatosság mértékét egybevetettük a jövedelmi viszonyokkal. Azok körében, akik háztartásában 100 ezer forintnál kevesebb jut egy főre, feltűnően sokan, 35 százalékban voltak tulajdonképpen közömbösek a környezet ügye iránt. Ez talán érthető, hiszen a szerényebb jövedelműek napi gondjaik mellett nyilván kevesebb energiát szánnak a környezetvédelemre és a környezetbarát termékek jellemzően magasabb árát is nehezebben tudják kifizetni − hangoztatta Libor Mária.


A 100 és 250 ezres fejenkénti bevétel a többséget „elzöldíti”, itt a közönyösek aránya mindössze 10 százalék volt. Azt azonban, hogy a havonta és családtagonként 250 ezernél többet keresők körében miért ment 27 százalék fölé az érdektelenek aránya, már nem lehet anyagi okokkal magyarázni. Jobb híján egyfajta önzésnek vagy cinizmusnak tulajdonítjuk az esetet.

Szomorúan tapasztaltuk, hogy a termékek csomagolásán lévő, környezetvédelmi információt hordozó logók, címkék jelentésével a válaszadók nagy többsége (66%) nincs, vagy csak alig van tisztában (29%).

A felmérés célja az volt, hogy pillanatfelvétel készüljön a környezettudatosságról és a zöld ismeretekről. Ennek tanulsága, hogy munkánk során külön figyelmet kell szentelnünk az alacsony és a kiemelkedően magas jövedelműek attitűdjének befolyásolására, valamint a jelölések megismertetésére − szögezte le a projektvezető.

Elgondolkodtató eredmények, amikből le kell szűrni a megfelelő tanúságokat. A legnagyobb hangsúlyt arra kell helyezni, hogy jövedelemtől függően, fontossá váljon a "zöld tudatosság" a magyar társadalom számára. 


Forrás: Zöld Tanácsadó Iroda

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

5 olcsó félórás fogás, amiket "megcsapott" a tavasz szele

A hét végén beköszöntött az április! Olcsó, tavaszias, félórás fogásokra voksoltunk, hogy teljes legyen a tavaszi életérzés! Gyertek velünk főzni...

Svédországban annyira dübörög az újrahasznosítás, hogy kifogytak a szemétből

Annyira jól működik Svédországban az újrahasznosítás, hogy évek óta külföldről importálják a szemetet. A svéd háztartási hulladékok kevesebb mint egy százaléka került hulladéklerakókba 2011 óta.

A jövő képlete: kevesebb munka, több élet

Ha kevesebbet dolgoznánk, az megmenthetné a gazdaságunkat, a józan eszünket, és a bolygónkat is. Égbekiáltó ellentmondás, vagy tényleg ez lehet a jövő képlete?

Kedvesség? Igen, emberek, lehet gyakorolni!

Bizony a kedvességnek is van világnapja - egészen pontosan november 13-a az. S bár minden nap illik gyakorolni, azért szánjunk most (hogy gyalogolunk bele az ünnepekbe) kiemelt figyelmet neki!

Óceáni hulladékból sportcipő... Már ez is lehetséges! (Sőt, meg is kezdődött a tömegtermelése)

Megkezdődött az óceáni hulladékból gyúrt Adidas sneakerek tömegtermelése!


NAPI BOLDOGSÁG