A Szatyorbolt indulása, elkészülte és működtetése is másként indult, másként zajlik, mint a megszokott boltok esetében. Nem azért, mert feltétlenül másként szeretnék csinálni, mint a többiek. Viszont számtalan olyan, a jövőbe mutató szempont vezérli a létrehozókat, amik miatt nem a járt utat választották.
A közel múltban
mi is írtunk a Szatyor bevásárló közösségről, ami lassan 5 éve indult el. Az a néhány lelkes szervező, aki akkor jelen volt, oszlopos tagjai mai napig a közösségnek. Heti rendszerességgel segítik az érdeklődőket, hogy megvásárolhassák a főváros közelében termelő gazdák, gazdaságok termékeit, miközben mentorálják azokat a lelkes szervezőket, akik helyi szinten szeretnék hasonló módon elindítani a vásárlói közösséget.
Ez az alternatív vásárlói forma egyre terjed és egyre kedveltebb, nagy erénye, hogy a termékek olyan gazdáktól érkeznek, akiket ismernek, akiknek jártak a gazdaságukban, tudják hogyan termelnek, milyen módon állítják elő a termékeiket. Emögött persze nem csak az ismertség a fontos, hanem a bizalom, amely szintén erős mozgatórugó a közösségi vásárlásban. A Szatyor bevásárló közösség az elmúlt évek alatt ismertté vált, egyre többen csatlakoztak a fővárosban hozzájuk, bő egy évvel ezelőtt egyesületi formában folytatták tovább a tevékenységet.
Boltot ölt az igény
Idén, 2012 május elején pedig megnyílt a fővárosban a Szatyorbolt, amelyet szintén erősödő igény hozott létre. Kezdetben a bevásárló közösségben heti 1 alkalommal lehet átvenni a leadott rendelések alapján a friss árukat, ez egy tudatos tervezés és a költségek minimalizálása miatti forma.
Ilyen volt a Gyulai Pál utca volt Sajtó Labor boltja... De igény mutatkozott arra, hogy a már megismert tartós élelmiszerek – lisztek, lekvárok, mézek, házi szörpök stb. – ne csak az átadás napján legyenek elérhetők, hanem a hét más napjain is jó lenne beugrani értük valahova. Valahogy így kezdődött a tervezés ez év elején, amikor elindult egy folyamat és lehetőség nyílt arra, hogy a Szatyor közösség boltot nyithasson a fővárosban. Önkormányzati helyiség felújítása, támogatók, lelkes önkéntesek, magán befektetők, sok-sok dolgos kéz, sok-sok ötletadó beszélgetés – mindezzel a háttérrel indult a bolt és közösségi hely kialakítása.
2 in 1: közösségi hely és üzlet egyben
Egy évek óta nem használt, lerobbant helyiség 2 hónapos munkának és számtalan újrahasznosított, újragondolt ötletnek köszönhetően vált olyanná, amilyenné szerették volna. Nem csak a bolt kialakítása volt a cél, hanem egy közösségi hely létrehozása is, ahol a Szatyor egyesület programjai, a közösségben felmerült igények is megvalósíthatók. A kettő párhuzamosan működik, a közösségi térben ún. MiniPiac (MIPI) indul csütörtök délutánonként a Szatyor Egyesület szervezésében.
És ilyen lett az új Szatyor Bolt a régi, elhanyagolt helyen... Ennek lényege, hogy olyan termelőknek is helyet és lehetőséget adjunk, akik nagyon piciben termelnek, nem is rendszeresen, de szívesen értékesítik jó minőségű, friss termékeiket. Vásárlói oldalról pedig a csütörtöki átvételek mellett egy kis színes, egyedi termékeket is megjelenítő, termelői áron beszerezhető finomságokhoz juthatunk hozzá.
A Mi(ni) Pi(ac) lényege, hogy hetente mindig más 4-5 termelő árulja termékeit az átvételi időben a Gyulai Pál utcai átvevőponton, a Szatyor Egyesület új közösségi helyén és boltjában. A termelők közvetlenül értékesítenek, ezeket az árukat előre rendelni nem kell. A bolt nyitva tartása sem a megszokott, hiszen keddtől péntekig délután 4 és 8 között várja a vevőket.
Pozitív vásárlók
Jó hangulatban a közösségi bolt vevői. A boltba betérő vásárlók, érdeklődők örömmel és nyitottan hallgatják meg, hogy mi is az üzlet lényege, miért nincs mindig minden a polcokon, hogy el kell fogadni és vissza kell térni az idény zöldségek, gyümölcsök fogyasztásához ahhoz, hogy a lehető legkevésbé terheljük a környezetet. Szívesen hallgatnak részleteket a gazdákról, termékeikről, hiszen a Szatyor közösség szervezői ismerik őket, áruik eredetét, jártak náluk.
Így egészen más lesz a vásárlás élménye: egy szemet gyönyörködtető, ugyanakkor személytelen multi-kalandból átalakul egy érzelmi kapcsolattá.
Ezzel a lehúzás érzését lecserélhetjük arra a megnyugtató gondolatra, hogy kiadott pénzünk jó helyre megy.
A szervezők ígérik: továbbra is céljuk, hogy a lehetőleg 50 km-en belüli gazdákat és termékeit találják meg, így a lehető leggazdaságosabb a szállítás és az áru friss marad. Továbbra is csak heti egy alkalommal lesz friss zöldség, gyümölcs áru, tejtermék és tojás is csak ezeken a napokon. Mivel szeretnék visszaszoktatni az embereket arra, ahogyan régen is volt a heti egy nagyobb bevásárlás, vagy piaci nap.
Fentiekből is érzékelhető, hogy ez a bolt miben más, hogy ebben a formában is fontos és meghatározó a közösségi élmény.
Próbáld ki, nézz be hozzájuk, és vásárolj másképp, mint mások! Szerző: Pozitív Nap
Forrás:
Tudatoslet.hu